zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een vijfde Nederlanders plundert spaarrekening voor de decembermaand

13 november 2015 - Een derde van de Nederlanders is heel verantwoordelijk bij het kopen van cadeautjes en geeft niet meer uit dan dat er op dat moment ook daadwerkelijk te besteden is.

Toch wringt een groot deel van de consumenten zich in allerlei bochten om de feestdagen te kunnen betalen. Een gemiddeld huishouden geeft ongeveer 243 euro uit aan cadeaus. Dit is vijf euro meer dan in 2014, een stijging van 2,4 procent. Bijna één op de vijf (negentien procent) gebruikt geld van de spaarrekening om dit te bekostigen, bij jongeren onder de 30 wordt zelfs door 27 procent het virtuele spaarvarken geplunderd2. Dit blijkt uit onderzoeken van ActiePagina.nl.


 
Familie en vrienden als laatste redmiddel
Zeventien procent van de Nederlanders leeft in de maanden voorafgaand aan de feestdagen zuiniger om geld te sparen. Bijna een tiende (acht procent) kijkt reikhalzend uit naar de dertiende maand of bonus als manier om de feestdagenuitgaven te bekostigen. Een kleine groep grijpt zelfs naar verdergaande maatregelen: vijf procent gaat bewust rood staan bij de bank en vier procent betaalt per creditcard zodat ze gespreid kunnen (af)betalen. Geld lenen van vrienden en familie wordt pas als allerlaatste redmiddel gezien (een procent).
 
Feestdagenbudget
Een gemiddeld huishouden geeft dit jaar gemiddeld 461 euro uit aan de feestdagen. Dit is zeven euro meer dan vorig jaar, een toename van 1,4 procent. Niet iedereen verwacht echter dit jaar meer te gaan besteden. Bijna één op de vijf (achttien procent) denkt namelijk minder uit te geven dan vorig jaar. De redenen hiervoor zijn divers, maar hebben gemeen dat er minder geld te spenderen is: een stijging in maandelijkse lasten (23 procent), onverwacht grote uitgaven in 2015 (negentien procent) of een baan verloren (elf procent). De acht procent die meer gaat besteden en verantwoordelijk is voor de gemiddelde stijging in uitgaven, doet dit omdat de financiële situatie verbeterd is (42 procent) of omdat de feestdagen met meer mensen gevierd worden waardoor extra aankopen nodig zijn (44 procent).

Nederlanders ‘big spenders’ aan eten en drinken
De kostenposten van de Nederlander zijn cadeautjes (243 euro), eten en drinken (167 euro), reiskosten (35 euro) en decoraties (zestien euro). Gekeken naar waar Nederlanders voornamelijk hun feestdagenbudget aan besteden, wijkt ons land af van de ons omringende landen. Daar waar België 58 procent en Duitsland 56 procent van het budget uitgeeft aan cadeautjes, is dat in Nederland slechts 53 procent - samen met Spanje het laagste van alle onderzochte landen. Daar staat tegenover dat Nederlanders de ooster- en zuiderburen juist overtreffen in de uitgaven aan eten en drinken. In Nederland is dat 36 procent, tegenover 32 procent in Duitsland en 33 procent in België. Enkel in Spanje (37 procent) wordt meer geld aan lekkernijen besteed. In Groot-Brittannië wordt slechts 27 procent van het feestdagenbudget gespendeerd aan eten. Daar staat dan wel tegenover dat 60 procent uitgegeven wordt aan cadeautjes.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland koopt massaal kerstcadeau via mobiel
 145 miljoen euro minder offline aankopen deze feestdagen
 Top vijf meest gewaardeerde gadgets voor de feestdagen
 Explosieve groei in volume mobiele aankopen rond feestdagen verwacht
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10