zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tevreden klant is lang niet altijd tevreden

16 november 2003 - Klanten die aangeven tevreden te zijn over de prestaties van een bedrijf wordt meestal niet gevraagd naar eventuele verborgen ergernissen. Zo is lang moeten wachten aan de telefoon een veelvoorkomende irritatie die bij onderzoek naar klanttevredenheid buiten beschouwing blijft.

Als klanten hun probleem uiteindelijk na één telefoontje zien opgelost zullen ze aangeven tevreden te zijn, al hebben ze meerdere personen aan de lijn gehad die hen steeds dezelfde vragen stelden.



Perceived Customer Respect
Er was dus wel degelijk sprake was van gebrekkige dienstverlening. Wat ook niet gemeten wordt is bijvoorbeeld het gebrek aan respect dat klanten voelen als ze wachtend aan de telefoon een muziekje opgedrongen krijgen zonder nadere uitleg. Hun tijd en moeite tellen blijkbaar niet. Dergelijk Perceived Customer Respect (PCR) is iets anders dan tevredenheid. Tevredenheid is rationeel en gebaseerd is op tastbare criteria. PCR is echter niet tastbaar en klanten leiden PCR dan ook af uit vage aanwijzigen die ze in hun contacten met de organisatie oppikken. Tevredenheid gepaard met een lage PCR score kan leiden tot het verlies van de klant.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10