zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders zijn 'onderzoeksmoe'

12 november 2003 - Marktonderzoekers in Nederland hebben meer dan in andere landen te maken met mensen die geen respons wensen te geven. Volgens Fred Bonner, professor marktonderzoek aan de UvA is de respons op een schriftelijke enquete tegenwoordig hooguit 20 procent.

Op een telefonische enquete is dat 30 procent.



Onderzoeksmoe
In sommige buurlanden, met name in Scandinavie, liggen deze percentages aanzienlijk hoger.Volgens insiders is de gemiddelde Nederlander de laatste jaren een beetje `onderzoeksmoe` geworden. Dat zou vooral liggen aan het feit dat het onderzoek zeer vaak een commerciele reden heeft.

Wetenschappelijk onderzoek
In veel andere landen is men terughoudender en concentreert men zich meer op wetenschappelijk onderzoek. De mate van respons hangt dan ook af van het onderwerp waarop het onderzoek betrekking heeft: zo kan een gezondheidsonderzoek, waarvan veel mensen het belang inzien, rekenen op een veel hogere respons dan een onderzoek dat gaat over geld of verzekeringen.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10