zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Innovaties komen vaak later dan nodig

21 oktober 2003 - Innovatieve producten bereiken de markt vaak maar langzaam. Bedrijven die ze ontwikkelen schrikken nogal eens van de vermeende kannibaliserende werking van hun eigen ontdekking.

Toch is die vrees onterecht. Per saldo leveren baanbrekende vernieuwingen netto-groei op. Dat bericht Sloan Management Review.



IBM
IBM wachtte bijvoorbeeld (te) lang met het op de markt brengen van de 'minicomputer' in de jaren tachtig, waarmee ze al uitgebreid aan het experimenteren waren. Ze vreesden een te groot kannibalisatie-effect op hun mainframes. Uiteindelijk werd het computerconcern -tot dat moment verreweg marktleider- een flinke dreun toegebracht door de onstuimige opkomst van de personal computer.

Dotteren
Iets soortgelijks gebeurde met de doorbraak van het dotteren van hartpatiënten. Al in 1974 experimenteerde een jonge Duitse chirurg, Andreas Gruentzig, met innovatieve dottertechnieken. En met succes. Maar veel hartchirurgen wensten aan dit fenomeen jarenlang geen aandacht te besteden. En dus gingen ze door met de klassieke bypasstechnieken. Nu is dotteren geaccepteerd, en heeft het gezorgd voor meer mogelijkheden voor hartpatiënten.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10