Internet-meldpunt voor klachten en suggesties over administratieve lasten
21 oktober 2003 -
Minister Zalm heeft het Meldpunt Administratieve Lasten in gebruik genomen. Via deze website kunnen ondernemers hun klachten en suggesties geven om administratieve lasten te beperken.
Administratieve lasten vergen te veel tijd en veel geld, naar schatting 13 miljard Euro per jaar. Eén van de kabinetsbeloftes is om deze met een kwart terug te dringen.
Administratievelasten.nl Administratieve lasten zijn de kosten voor het bedrijfsleven om te voldoen aan informatieverplichtingen voortvloeiend uit wet- en regelgeving van de overheid. Het gaat om het verzamelen, bewerken, registreren, bewaren en ter beschikking stellen van informatie. Ondernemers kunnen hun suggesties en klachten laten weten op www.administratievelasten.nl. Om die papierberg terug te dringen en de tijd die eraan besteed wordt te verminderen, wil het kabinet graag suggesties horen.
Strijdige regels Het nieuwe meldpunt doet denken aan een ander meldpunt, Strijdigeregels.nl van het Ministerie van Economische Zaken, dat enige maanden geleden werd geopend. Daar kwamen 800 meldingen binnen, die nu gebruikt worden om tot betere regels te komen. Twee initiatieven daartoe zijn al genomen: het vereenvoudigen van de regels woon/werkverkeer en een eenduidig begrip of iemand wel of geen ondernemer is. De Belastingdienst en uitvoeringsinstanties houden er nu nog verschillende definities op na, wat kan leiden tot ergernis, boetes en zelf gemiste opdrachten. Overigens is dit meldpunt nu gesloten.