zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Remote monitoren IT-netwerken maakt tijd vrij voor troubleshooting

9 juni 2015 - Nieuwe data gepubliceerd in Dimension Data’s jaarlijkse Network Barometer Report, laten zien dat organisaties dankzij monitoring op afstand en geautomatiseerd beheer maar liefst 75 procent minder tijd besteden aan troubleshooting in geval van defecte netwerkapparatuur.

Als gevolg hiervan is er 32 procent minder tijd nodig om deze devices te herstellen, in vergelijking met apparaten die niet op deze manier worden beheerd. Bovendien wijst het onderzoek van dit jaar uit, dat er een nauwe samenhang bestaat tussen de storingen veroorzaakt door devices, en de fase van hun levenscyclus.



Verouderde netwerken
Volgens het rapport blijven netwerken voor het vijfde opeenvolgende jaar verouderen. 53 procent van de ruim 70.000 technologie-devices die werden onderzocht, was verouderd of gedateerd – een stijging van twee procent ten opzichte van vorig jaar. Bij verouderde devices (drie tot vijf jaar) nemen de supportmogelijkheden af. Bij gedateerde devices (vijf jaar en ouder) is geen of nog slechts in zeer beperkte mate vendorsupport mogelijk. Verder is er een lichte daling geconstateerd in het percentage van gedateerde devices: negen procent tegen elf procent vorig jaar, terwijl het percentage verouderde apparatuur met vier procentpunten is gestegen. Het percentage van de up-to-date devices (nul tot drie jaar oud) is het laagst in drie jaar. Het onderzoek richtte zich op bedrijfsnetwerken in organisaties van elke grootte en in alle sectoren in 28 landen.

Tolerantieniveau
André van Schalkwyk, Consulting Practice Manager bij Dimension Data’s Networking Business Unit: "Gedurende de zevenjarige geschiedenis van het Network Barometer Report lag het gemiddelde tolerantieniveau voor gedateerde apparatuur in de bedrijfsnetwerken rond tien procent. Maar heel zelden staan bedrijven toe dat dit hoger wordt dan elf procent voordat zij hun apparatuur vernieuwen. Eerder bestond de opvatting dat een algemene technologische vernieuwing snel zou gaan plaatsvinden, maar uit onze gegevens blijkt dat organisaties vooral gedateerde apparatuur vernieuwen en duidelijk bereid zijn hun verouderde devices langer in te zetten dan verwacht. Daarom richten organisaties hun vernieuwingsinitiatieven meer op de technologie die in een kritische levensfase is beland op het moment dat die niet langer door de leverancier ondersteund wordt."

Langere downtime
Op basis van zijn ervaring met het evalueren van de ontwikkeling van de operationele support volwassenheid van organisaties, ziet Dimension Data dat 90 procent zich nog bevindt in het eerste of tweede stadium op een schaal van vijf. Deze stadia worden gekenmerkt door een gebrek aan standaardprocessen, ad-hochulpmiddelen voor troubleshooting en onduidelijke functies en verantwoordelijkheden van IT-personeel. Dit leidt tot langere downtime van het netwerk en hogere operationele kosten. Dit is ook de reden waarom dertig procent van alle service-incidenten nog steeds gerelateerd is aan menselijke fouten.
Van Schalkwyk stipt aan dat volwassen monitoring-, support- en onderhoudsprocessen een veel hogere tolerantie voor verouderde devices in het netwerk mogelijk maken. Dit bewijst dat het beheer van een over het algemeen ouder netwerk haalbaar is. "Maar wel op voorwaarde dat er genoeg overzicht wordt geboden ten aanzien van de status van de levenscyclus van alle devices, inzicht in het risicoprofiel ervan afhankelijk van het kritisch belang daarvan binnen de complete infrastructuur, en het proactieve beheer van dat risico. Wij zien over het geheel genomen een groeiende behoefte aan een effectiever dagelijks netwerkbeheer binnen alle bedrijfsnetwerken."

Meer highlights
Hieronder een aantal andere highlights uit het Network Barometer Report van 2015.
  • Dit jaar is er een lichte verbetering opgetreden in de security-status van de netwerken: het percentage devices met ten minste één kwetsbaarheid is gedaald tot zestig procent in vergelijking met 74 procent vorig jaar. Deze verandering wordt toegeschreven aan de trend die wordt waargenomen binnen organisaties om gedateerde devices te vernieuwen als deze een grotere kwetsbaarheid vertonen vanwege hun veroudering. Het vervangen van deze devices zorgt voor minder kwetsbaarheden in het netwerk in zijn geheel.
  • Ondanks de algemene tendens om bedrijfsmiddelen tot het uiterste in te zetten, breiden organisaties langzamerhand de draadloze capaciteiten van hun netwerken uit. 74 procent van de draadloze toegangspunten bestaat echter nog uit oudere modellen die een solide mobiliteitsstrategie niet ondersteunen. Bovendien is de meerderheid van de devices nog niet geschikt voor IPv6, waarvoor een eenvoudige software-upgrade nodig is. Deze combinatie van factoren wijst uit, dat organisaties nog geen goed strategisch beeld hebben van de impact van enterprise mobility, samenwerking en het Internet of Things.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Draadloos netwerk is de zwakste schakel in de IT-infrastructuur
 Werkend Nederland omzeilt IT-afdeling om te kunnen werken
 Meer vaardigheden nodig om menselijke fouten in IT-beveiliging te voorkomen
 Eenvoudig schalen bij pieken en dalen grootste voordeel van hybride cloud
 
 
reacties
 
Opleidingsinstituut AAO - Wilfred Baars  |   | 
12-06-2015
 | 
17:32 uur
Binnen de ICT sector is er één trend waar we de laatste jaren tegenaan lopen: de ontzettend snelle ontwikkelingen en stagnerende knowhow. Bedrijven en organisaties hebben geen budget om fundamentele cursussen en trainingen aan hun werknemers te bieden om bij te blijven bij het huidige klimaat.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10