zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument koopt kleding en schoenen vaker op zondag

21 mei 2015 - Vergeleken met 2010 is het gedrag van consumenten bij het kopen van kleding en schoenen flink veranderd. Niet alleen vinden meer aankopen online plaats, er zijn ook verschuivingen zichtbaar in de dagen van de week waarop consumenten kleding en schoenen kopen.

 Zo is het aantal aankopen op zondag in de afgelopen vier jaar met zestien procent gestegen, terwijl de aankopen van kleding en schoenen in het algemeen juist met 21 procent gedaald zijn. Dit blijkt uit onderzoek van GfK naar het koopgedrag van 12.500 Nederlanders op het gebied van kleding en schoenen.



Online aankopen nemen toe, aankopen in de winkelstraat dalen
Steeds meer aankopen van kleding en schoenen vinden online plaats. In 2010 was dit nog zes procent, in 2014 vond twaalf procent van de aankopen online plaats. Waar steeds meer aankopen online plaatsvinden, zien we in de winkelstraat juist een flinke daling van het aantal aankopen van kleding en schoenen. Vergeleken met 2010 is in 2014 het aantal aankopen van kleding en schoenen in de winkelstraat met 26 procent gedaald.

Meest populaire online winkeldag is dinsdag
Online winkelen is vrijwel gelijk verdeeld over de dagen van de week. De dag waarop de meeste online aankopen van kleding en schoenen plaatsvinden is dinsdag. Deze dag is goed voor zeventien procent van alle online aankopen.

Zaterdag is nog steeds de meest populaire dag in de winkelstraat
De aankopen van kleding en schoenen in de winkelstraat zijn minder gelijk verdeeld. 23 procent van de aankopen vond in 2014 plaats op een zaterdag, wat daarmee de dag is met de meeste aankopen. Het aantal aankopen op deze dag van de week is ten opzichte van 2010 echter met 26 procent afgenomen. De winkelstraat-aankopen op zondag zijn juist met vijf procent gestegen. Behalve de zaterdag lopen de aankopen van kleding en schoenen in de winkelstraat nog forser terug op de woensdag en de donderdag met dalingen van respectievelijk 33 procent en 32 procent.

Zes procent van alle aankopen van kleding en schoenen op zondag
Van alle aankopen van kleding en schoenen is zes procent gedaan op een zondag. In 2010 was dit nog vier procent. Het absolute aantal aankopen op zondag gedaan is in deze periode met zestien procent toegenomen.
Het aantal Nederlanders dat wel eens kleding en schoenen op een zondag kocht is ook toegenomen: In 2014 kocht 37 procent van alle kopers van kleding en schoenen minimaal één keer op zondag. In 2010 was dit nog 33 procent. Onder de consumenten die op zondag kopen zijn vrouwen, Nederlanders in de leeftijd 40-49 jaar en mensen met een bovenmodaal inkomen sterker vertegenwoordigd.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Investeringen in ‘mobile marketing’ topprioriteit voor retailers en merken
 Kortingswebsites positief effect op aankoopproces
 Winkelen lang niet zo populair als gedacht
 On- en offline verkoopkanalen versterken elkaar onvoldoende
 
 
reacties
 
Marktkraamverhuur - Heinrich Best  |   | 
28-05-2015
 | 
15:35 uur
We kunnen de verschuiving binnen de markt niet negeren, allicht niet. Wel ben ik van mening dat er altijd vraag zal blijven bestaan naar de ouderwetse winkelstraten en markten. Veel mensen geven nog altijd de voorkeur aan kleding en schoenen kunnen passen, zelfs nu anno 2015 de webshops dit nadeel zoveel mogelijk tegemoet proberen te komen.
Juizz  |   | 
2-06-2015
 | 
12:43 uur
Misschien toch maar eens nadenken over open gaan op zondag.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10