zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gratis cadeaus energieleveranciers zijn dure sigaar uit eigen doos

8 mei 2015 - Energieleveranciers proberen consumenten aan zich te binden met welkomstbonussen, een eenmalige korting of aantrekkelijke cadeaus.

Veel consumenten kunnen de verleiding niet weerstaan en zetten hun handtekening onder een nieuw energiecontract. Ook in energieland geldt: voor niets gaat alleen de zon op. Als consument betaal je een cadeau via de onderliggende energietarieven dubbel en dwars terug. "Energieleveranciers trakteren nieuwe klanten op een veel te dure sigaar uit eigen doos," stelt Dirk-Jan Wolfert van Vereniging de Vastelastenbond. "Een eigen onderzoek naar cadeaus van OXXIO en Eneco brengt deze misleiding aan het licht." De Vastelastenbond ontvangt regelmatig kritische vragen over de acties van energieleveranciers.



iPads en slimme thermostaten
Om daarop een eerlijk antwoord te geven, is een gedegen onderzoek naar energiecontracten en voorwaarden onmisbaar. Zo nam de Vastelastenbond in maart 2014 de iPad actie van OXXIO onder de loep. De resultaten van dit onderzoek waren schokkend. "Consumenten die kozen voor de combinatie OXXIO InControl, plus een iPad Air, betaalden via dit energiecontract twee keer zo veel   voor de IPad Air als in de winkel," vertelt Wolfert. In december 2014 onderzocht de Vastelastenbond de slimme thermostaat TOON van Eneco. "De uitkomst was opnieuw een bevestiging van wat we al lang weten. Consumenten krijgen de gratis de thermostaat TOON* bij een vier-jarig energiecontract. Dat klinkt aantrekkelijk, maar in werkelijkheid betalen ze 862,52 voor deze slimme thermostaat."

Nu een iPhone6+ voor slechts 1.393 euro!
Na de iPad in 2014 kiest OXXIO begin 2015 wederom voor een lokkertje om consumenten te over
de streep te trekken. De energieleverancier biedt nu een iPhone 6+ aan bij een drie-jarig energiecontract. Nieuwe klanten hoeven slechts 349 euro bij te betalen. De Vastelastenbond ruikt onraad en maakt met een berekening de werkelijke kosten van deze InControl actie van OXXIO inzichtelijk. "Op het eerste gezicht lijkt het een fantastische aanbieding,:  geeft Wolfert tekst en uitleg. "Opnieuw worden consumenten bij de neus genomen. Uiteindelijk betalen ze 1.393 voor de iPhone 6+. Dat is bijna 600 euro meer dan de aanbevolen winkelprijs. In zijn communicatie vertelt OXXIO dat niet. Ik kan me niet voorstellen dat ze reclame maken met Koop nu een iPhone6+ voor slechts 1.393 euro."

Onnodig in de problemen
Keer op keer blijkt dat consumenten linksom of rechtsom de consumentenprijs én meer betalen
voor acties van energieleveranciers. De Vastelastenbond waarschuwt zijn leden voor dergelijke aanbiedingen. Wolfert licht toe: "We zien deze acties steeds vaker. Het is voor leveranciers een lucratieve manier om geld te verdienen en klanten te werven. Vooral consumenten die niet genoeg geld hebben om een iPad of iPhone in één keer aan te schaffen, zijn hiervan de dupe.  Dat vind ik schrijnend. Ze beseffen niet dat ze bij deze contracten veel hogere energietarieven afrekenen. Zo komen ze vaak onnodig in nog grotere geldproblemen."

Eerlijke voorlichting
Vanzelfsprekend zijn consumenten vrij om aan acties van energieleveranciers deel te nemen.
Jammer genoeg zijn veel acties in nevelen gehuld. Vereniging de Vastelastenbond betreurt deze misleidende communicatie. "Consumenten hebben niet in de gaten dat ze de euro’s die energieleveranciers uitgeven aan reclame en promotie, zelf moeten betalen," besluit Wolfert zijn verhaal. "Onze onderzoeken naar acties van energieleveranciers zijn niet bedoeld om te preken voor eigen parochie. De Vastelastenbond streeft naar eerlijke voorlichting over energiecontracten en bijbehorende voorwaarden. Daar hebben consumenten recht op. Ik ben ervan overtuigd dat uiteindelijk niemand voor een sigaar uit eigen doos wil betalen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders besparen ruim miljoenen met vergelijken en overstappen
 Consument met vast energietarief spekt schatkist
 Tien tips om thuis duurzamer te leven
 'Op tijd overstappen levert forse besparing op'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10