zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerker krijgt het liefst voortdurend feedback

1 mei 2015 - De frequentie en de manier waarop medewerkers feedback ontvangen, verandert. Voorheen werden medewerkers één of twee keer per jaar beoordeeld op hun prestaties tijdens het jaarlijkse of halfjaarlijkse functioneringsgesprek.

Tegenwoordig willen medewerkers vaker feedbackmomenten hebben met hun leidinggevende om hun doelen aan te passen en te bespreken hoe zij zichzelf kunnen ontwikkelen. Dit blijkt uit het Performance Management rapport van het Top Employers Instituut, dat is gebaseerd op het jaarlijkse wereldwijde HR Best Practices Survey dat wordt uitgevoerd onder ruim 900 bedrijven.



Terugkijken
"Bij het beoordelen van de performance van een medewerker kijken managers vooral terug. Terwijl het nuttiger is om vooruit te kijken. Het gaat dan vooral om hoe een medewerker zich kan ontwikkelen en hoe hij kan groeien. Beoordelingsgesprekken worden meer en meer verleden tijd. Medewerkers krijgen liever het hele jaar door feedback; op een transparante en minder formele manier," vertelt Samantha Crous, Regional Director Afrika & Benelux bij het Top Employers Institute.

Doelen aanpassen 
De meeste organisaties vernieuwen hun beoordelingsprocessen. Zo geeft 85 procent van de deelnemende organisaties in Nederland aan dat zij hun managers trainen om medewerkers voortdurend transparante, constructieve feedback te geven in een meer informele setting. Ook beschikt bijna 90 procent van de organisaties over de flexibiliteit om doelen -  op zowel persoonlijk als bedrijfsbreed niveau – tijdens het jaar aan te passen. "Bedrijven streven ernaar dat de individuele doelen van hun medewerkers onderdeel zijn van de prestaties van het team en het bedrijf. Managers vinden het belangrijk om de individuele doelen elk moment bij te kunnen stellen om de bedrijfsdoelen te bereiken," zegt David Plink, CEO bij het Top Employers Institute.

Frequente feedback
Ruim 90 procent van de organisaties beoordeelt zijn medewerkers voortdurend, in plaats van de bekende halfjaarlijkse beoordelingsgesprekken. Medewerkers hechten daar waarde aan, omdat ze de huidige processen te complex en doordacht vinden. Zij willen hun doelen gedurende het jaar kunnen aanpassen, zoals de markt ook het hele jaar door verandert. Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers niet langer alleen maar afgerekend willen worden op prestaties. Ze willen ook gecoacht worden en samen met hun leidinggevende een ontwikkelingsplan opstellen om doelen sneller en beter te behalen.

Zes rapporten
Het Top Employers Instituut geeft een reeks van zes rapporten uit. Het tweede verslag gaat over de huidige trends in Performance Management en hoe bedrijven deze trends in de praktijk brengen. Het rapport is via deze link te downloaden.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Geeft u Feed Forward of Feedback?
 De ander gelijk geven: groot gelijk!
 Angst belangrijk obstakel bij vragen en geven van feedback
 Geeft u Feed Forward of Feedback?
 De ander gelijk geven: groot gelijk!
 Angst belangrijk obstakel bij vragen en geven van feedback
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
1-05-2015
 | 
11:36 uur
Je valt ook soms van de ene verbazing in de andere! Jaren van onderzoek tonen aan dat medewerkers, mensen, vaker beoordeeld willen worden! Wat een mirakel zeg!
Overigens staat deze conclusie al in het Hackmann model ergens in de jaren '70. Dus zo nieuw is het niet.
Waar het om gaat is dat blijkbaar alleen nog maar personeelszaken het ritueel van de gesprekscyclus heilig vindt en dat zegt genoeg over veel personeelafdelingen.
Als ik een docent personeel en arbeid van een hogeschool hoor roepen dat voor hem de gesprekscyclus heilig is, dan is er weinig hoop dat er verandering komt vanuit personeelszaken. Helaas.
Voor de bedrijven die wel iets geven om hun personeel, wij hebben de systemen klaar liggen waarmee u de mens waardeert en niet de arbeider links laat liggen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10