zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Humor goed voor carrière

8 oktober 2003 - Medewerkers die door hun superieuren als `uitstekend` worden gekwalificeerd, gebruiken twee keer zoveel humor in hun werkomgeving als hun collega`s. Dit blijkt uit onderzoek van de Hay Group`s McClelland Center for Research and Innovation in Boston.

Harvard Business Review publiceerde deze resultaten onlangs.



Smeermiddel
Uit een tweetal langdurige interviewsessies met 40 mannelijke en vrouwelijke medewerkers van een voedingsmiddelenconcern, blijkt dat humor verschillende functies heeft. Het is een sociaal smeermiddel, het faciliteert de communicatie van moeilijke boodschappen, het reduceert animositeit, verlicht spanningen en verbetert de moraal.

Negatief
Humor wordt als negatief beschouwd als het gebruikt wordt om een collega, baas of ondergeschikte omlaag te halen en positief als het gebruikt wordt om het ergens mee oneens te zijn of kritiek te leveren. De meningen zijn neutraal als humor wordt gebruikt om iets grappigs te duiden.

Hogere bonus
Wat bovendien uit het onderzoek naar voren komt is dat het positieve gebruik van humor ook positief correleert met het verkrijgen van een bonus: hoe leuker de werknemer, hoe hoger de bonus. Een verklaring hiervoor is dat humor sterk gerelateerd is aan een hoge emotionele intelligentie.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
meer top 10