zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Humor goed voor carrière

8 oktober 2003 - Medewerkers die door hun superieuren als `uitstekend` worden gekwalificeerd, gebruiken twee keer zoveel humor in hun werkomgeving als hun collega`s. Dit blijkt uit onderzoek van de Hay Group`s McClelland Center for Research and Innovation in Boston.

Harvard Business Review publiceerde deze resultaten onlangs.



Smeermiddel
Uit een tweetal langdurige interviewsessies met 40 mannelijke en vrouwelijke medewerkers van een voedingsmiddelenconcern, blijkt dat humor verschillende functies heeft. Het is een sociaal smeermiddel, het faciliteert de communicatie van moeilijke boodschappen, het reduceert animositeit, verlicht spanningen en verbetert de moraal.

Negatief
Humor wordt als negatief beschouwd als het gebruikt wordt om een collega, baas of ondergeschikte omlaag te halen en positief als het gebruikt wordt om het ergens mee oneens te zijn of kritiek te leveren. De meningen zijn neutraal als humor wordt gebruikt om iets grappigs te duiden.

Hogere bonus
Wat bovendien uit het onderzoek naar voren komt is dat het positieve gebruik van humor ook positief correleert met het verkrijgen van een bonus: hoe leuker de werknemer, hoe hoger de bonus. Een verklaring hiervoor is dat humor sterk gerelateerd is aan een hoge emotionele intelligentie.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10