zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Emotionele intelligentie vermindert risico op burnout

2 oktober 2003 - Emotionele intelligentie (de vaardigheid om met eisen en druk vanuit de omgeving om te gaan) en coping (de manier waarop mensen met problemen omgaan) blijken belangrijke factoren te zijn voor burnout. Dit concludeert gezondheidszorgpsycholoog Linda Gerits.

Ze deed onderzoek naar burnoutklachten bij begeleiders in de zorg voor mensen met een handicap en hoopt op maandag 6 oktober te promoveren aan de KU Nijmegen.



Burnout
Een lage emotionele intelligentie, neiging tot neerslachtigheid of angst, het zich obsessief zorgen maken, zich overvallen voelen door een probleem, het hebben van problemen thuis of een negatieve houding tegenover werk of collega's, zijn allemaal kenmerken die meer voorkomen bij mensen met meer burnoutklachten. Mensen met een hogere emotionele intelligentie en zij die geneigd zijn om problemen op een systematische manier aan te pakken en als uitdaging te zien hadden minder burnoutklachten.

Verschil mannen en vrouwen
Opmerkelijk is het verschil tussen mannen en vrouwen. Mannelijke begeleiders die erg empathisch zijn (het vermogen om zich in te leven in anderen), goede probleemoplossers zijn en een hoge stresstolerantie hebben, hebben minder burnoutklachten dan mannelijke collega's met een minder ontwikkeld invoelend en probleemoplossend vermogen. Vrouwen moeten juist niet te empathisch zijn: de vrouwen die net iets beter voor zichzelf zorgen dan dat ze dat voor anderen doen, hebben de minste burnoutklachten. De preventie van burnout bij mannen en vrouwen zal dus verschillende accenten moeten hebben en het aardige hierbij is dat mannen en vrouwen in dit opzicht veel van elkaar kunnen leren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Het einde van 9 tot 5?
 Pandemie inspireert tot duurzamer leven
 Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud  (1) 
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Werkgevers verwachten dit kwartaal negen procent stijging werkgelegenheid
Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps
Internationale ondernemingen zien cybercriminaliteit en het lekken van informatie door werknemers als de grootste risico’s
Top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
70 procent Europese organisaties zet al AI in
Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
meer top 10