zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier methoden om bedrijfsfraude te voorkomen

29 september 2003 - In 2002 is de helft van ondervraagde beursgenoteerde ondernemingen slachtoffer geworden van fraude, zo blijkt uit een internationale studie van Ernst & Young. In bijna de helft van de gevallen kwam de schade uit op meer dan 100.000 dollar per geval.

In ruim de helft van de gevallen waren eigen managers verantwoordelijk en ruim 30 procent kwam op het conto van medewerkers.



Fraudebestrijding
Een bedrijf kan integriteit op vier niveaus aanpakken:
  • De wet- en regelgeving kennen en uitvoeren;
  • Het aanbrengen van functiescheidingen (deze voorkomen dat werknemers in situaties terecht komen waar tegenstrijdige belangen kunnen meespelen);
  • Een duidelijk personeelsbeleid (welke taken en verantwoordelijkheden krijgt een nieuwe collega);
  • Laten weten wat de bedrijfscultuur is en dit uitstralen.

  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10