zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Accountant steeds vaker ogen en oren van de commissaris

23 januari 2015 - Het Nationaal Commissarissen Onderzoek 2014 ondervroeg bijna 300 commissarissen naar de rol van de accountant in hun organisatie. Het grootste belang van het functioneren zit volgens de commissarissen vooral in de financiële verslaggeving ten aanzien van de jaarrekening (score belang 4,3 op schaal 5,0).

Dit wordt gevolgd door risicoanalyse ten aanzien van fraude (score 4,3) en huidige risico’s (score 4,2). Het minste belang hechten commissarissen echter aan de bijdrage van de accountant wat betreft de Tone at the Top (score 2,9), de strategievorming (3,0) en maatschappelijk verantwoord ondernemen (2,9). Het lijkt erop dat accountants vooral gewaardeerd worden om keiharde cijfers, terwijl hun inzicht minder op prijs wordt gesteld als het gaat om ondernemen op de lange termijn. Terwijl ze door hun werkzaamheden wel degelijk inzicht hebben in de toekomstige risico’s en een blik van buiten naar binnen meebrengen.


 
Tone at the Top
Ook lopen de meningen erg uiteen onder de ondervraagden, of de accountant voor de commissaris uberhaupt toegevoegde waarde biedt, wat betreft de Tone at the Top: het gedrag en de cultuur aan de top van de organisatie. Ruim de helft van de commissarissen beoordeelt de bijdrage van de accountant, aan de eigen rol van de commissaris op dit terrein, als onvoldoende of matig op het gebied van het beoordelen van zichtbaarheid of voorbeeldgedrag van bestuurders (60 procent), of de top zegt wat men doet, het zogenaamde Walk the Talk (55 procent) en nog lager als het gaat om een professioneel oordeel over  een open cultuur waar a) dilemma’s bespreekbaar zijn (45 procent) en b) de top open staat voor kritiek (46 procent).

Spreker op de AvA
Grote waardering voor de rol van de accountant is er wel op de aandeelhoudersvergadering: honderd procent van de commissarissen van beursondernemingen in dit onderzoek vindt dat de accountant beschikbaar moet zijn voor toelichting en vragen. En in 94 procent van de gevallen is hij dat ook. Indien aanwezig dan geeft 83 procent aan dat hij ook het woord voert en 85 procent dat hij beschikbaar is om vragen te beantwoorden. Gemiddeld over alle sectoren is de accountant bij 54 procent aanwezig bij het verantwoordingsorgaan, voert hij vervolgens bij 78 procent het woord, maar is in 92 procent van de gevallen in ieder geval aanwezig voor het beantwoorden van vragen.

Selectiecriteria accountants
Commissarissen vinden onafhankelijkheid het belangrijkste selectiecriterium voor een accountant (4,5 of een schaal van 5), vervolgens sectorkennis (4,2) en ervaring in een team (4,0). Degene die de leidende rol moet hebben in het aanstellen van de accountants, zijn volgens de commissarissen de auditcommissie en de Raad van Commissarissen, gevolgd door de Raad van Bestuur en directie. Overigens wordt bij 72 procent van de commissarissen het functioneren van accountants iedere vier jaar geëvalueerd.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 RvC: werkgeversrol werd dit jaar leidend
 Bedrijven laten kansen liggen om vrouwen te benoemen
 Zwaardere selectie de trend 2014 voor toezichthoudend Nederland
 Grote vraag naar CFO’s voor toezichtrol
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10