Topmanagers nemen geen verantwoordelijkheid voor slechte bedrijfsresultaten
26 september 2003 -
Wat u een topmanager nooit zult horen zeggen: 'De bedrijfsresultaten vallen dit jaar tegen en dat komt omdat ik verkeerde keuzes heb gemaakt.' Wie de financiële pagina's volgt weet dat topmanagers maar zelden hand in eigen boezem steken. Het ligt altijd aan externe factoren.
Dat is nu ook wetenschappelijk vastgesteld.
Jaarverslagen Bedrijven schrijven goede resultaten toe aan de eigen verdienste van bijvoorbeeld de leiding. De boze buitenwereld wordt vooral aangedragen als het slecht gaat. Dat blijkt uit dissertatieonderzoek van R. Hooghiemstra. Hooghiemstra onderzocht 278 jaarverslagen van Nederlandse, Amerikaanse en Japanse bedrijven.
Amerikanen kloppen het hardst op de borst In zijn proefschrift De presentatie van ondernemingsresultaten, culturele verschillen in zelfpresentatie in het jaarverslag, signaleert Hooghiermstra diverse cultuurverschillen. Amerikaanse topmensen zijn sterker geneigd positieve uitkomsten aan eigen kunnen toe te schrijven dan hun Nederlandse en Japanse collega's.
Japanse managers Japanse managers wijten slechte bedrijfsprestaties sterk aan de omgeving. Dat staat haaks op eerder onderzoek dat aantoonde dat de Japanners bij tegenvallende resultaten schuldbewust zijn.