zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Minder personenauto’s verkocht in 2014

2 januari 2015 - De verkoop van nieuwe personenauto’s in 2014 is geëindigd op een totaal van 387.835 stuks, dat is een daling van 6,9 procent ten opzichte van 2013 toen er 416.674 nieuwe auto’s werden geregistreerd in Nederland.

Een en ander blijkt uit de definitieve cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie.



Eindspurt
Ondanks een kleine eindspurt en veel vraag naar compacte, zuinige auto’s als gevolg van verhogingen in de aanschafbelasting BPM per 1 januari 2015, werden afgelopen december 6,4 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd dan in december 2013; 36.424 exemplaren vorige maand versus 38.918 in dezelfde maand het jaar ervoor. Hierbij moet echter wel opgemerkt worden dat december 2013 een uitzondering was op ‘normale’ decembermaanden vanwege per 1 januari 2014 aflopende voordelen in de bijtelling van volledige elektrische en hybride personenauto’s.

Moeizaam jaar
Voor de Nederlandse autobranche is 2014 een moeizaam jaar geweest, waarin niet geprofiteerd kon worden van het licht toenemende consumentenvertrouwen. Particulieren deden vooral grote investeringen voor het aflossen van hypotheken of het financieren van verbouwingen, maar niet voor het aanschaffen van een nieuwe auto. Desondanks is het totale wagenpark in Nederland gegroeid naar recordhoogte met bijna 8,2 miljoen personenauto’s. Voor 2015 verwachten BOVAG en RAI Vereniging een lichte groei ten opzichte van afgelopen jaar, tot 400.000 nieuwe auto’s. Vooral in de laatste maanden van het jaar houdt de branche rekening met een toeloop vanuit de zakelijke markt, met het oog op de grote wijzigingen voor de fiscale bijtelling vanaf 1 januari 2016.

De vijf best verkochte merken in 2014
1. Volkswagen (42.693 stuks/11,01 procent marktaandeel)
2. Peugeot (36.940/9,52 procent),
3. Renault (30.510/7,87 procent)
4. Opel (23.432/6,04 procent)
5. Volvo (22.002/5,67 procent).

De vijf best verkochte modellen in 2014
1. Volkswagen Golf (inclusief Golf Plus en Golf Sportsvan) (17.906 stuks/4,62 procent marktaandeel)
2. Renault Clio (14.684/3,79 procent)
3. Peugeot 308 (14.360/3,7 procent)
4. Skoda Octavia (13.919/3,59 procent)
5. Volvo V40 (10.985/2,83 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 400. 000 nieuwe personenauto's in 2015
 Iets minder nieuwe personenauto's verkocht in augustus
 Personenautoverkopen dalen licht in juli
 Zeven procent minder autoverkopen in de maand januari
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10