zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om het politieke machtsspel mee te kunnen spelen

15 september 2003 - Om hogerop te komen binnen het bedrijf, is het noodzakelijk om deel te nemen aan 'het politieke spel'. Toch is het niet nodig om de eigen persoonlijkheid daadwerkelijk te veranderen: wie zich door heldere principes laat leiden, blijkt het in de praktijk vaak juist ver te schoppen.

Mensen die zich direct volledig aanpassen maken zichzelf daarentegen machteloos. Dat meldt Psychologie Magazine.



Regels
Om het spel slim te spelen, moeten een aantal regels in acht worden genomen.

1. Denk niet zwart/wit
Het is soms noodzakelijk om samen te werken met minder sympathieke personen.

2. Zet aversie tegen macht opzij
Macht is essentieel voor het verwezenlijken van gestelde doelen.

3. Wees niet bescheiden
Als u ergens een bijdrage aan heeft geleverd, zorg dat u daarvoor dan ook de credits ontvangt.

4. Wees geen slachtoffer
Tegenslagen kunnen zeer leerzaam zijn en zelfmedelijden of moedeloosheid zijn nutteloos.

5. Wees niet arrogant
Hoogmoed komt voor de val. Voorkom het. Blijf positief, ontspannen en openhartig.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Klant niet op één bij CFO
 Populariteit Rijksmuseum schiet omhoog
 Keuze tips voor de smartphone van de zaak
 
 
 
reacties
 
Andrina O  |   | 
4-08-2008
 | 
11:44 uur
Hoe ga ik om met machtspel op het werk?

Het is allemaal begonnen sinds een meningsverschil tussen mij, mijn leidinggevende en mannelijke collega's (ik ben de enige vrouwelijke medewerker in het bedrijf). Hoewel ik duidelijk probeerde te maken dat de diversiteit van mijn functie van koffiedame tot directiesecretaresse inhoudt NIET per se betekent dat ik ook voor dienstmeisje moet spelen. Samenwerking is zeker van belang, als iedereen de werkruimte met z’n allen netjes houdt, werken we ook met z’n allen prettiger.
In mijn beleving nam mijn leidinggevend meteen partij voor de ''jongens'' i.p.v. naar mijn kant van verhaal te luisteren waardoor ik dus op mijn donder kreeg vanwege de (zeer) flauwe reactie van één van die collega's. Achteraf heb ik deze collega ook aangesproken.

Vervolgens tijdens het voorbereiden van een vergadering met één van onze klanten, waarbij mijn bijdrage afhankelijk was van die ene collega, had ik mijn leidinggevende erop geattendeerd dat het betreffende dossier voor deze klant nog niet helemaal af is. Hierna werd die collega hierop aangesproken.

Hoewel ik alle afdelingen moet ondersteunen, dient iedereen bepaalde klusjes zelf te doen. Het is mij echter opgevallen dat deze collega al zijn (rot)klussen naar mij toeschuift via onze leidinggevende. Bovendien geeft hij mij allerlei 'overdreven' instructies per mail op terwijl ik al weet wat mij te doen staat.

Hoe kan ik het beste met de machtsspel van deze collega omgaan?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Vijf slimme manieren die u helpen uw concurrenten te overtreffen
Nieuwe tech tools die uw wervingsproces kunnen moderniseren
Vijf fabels over het hergebruiken van software
Ruim 220. 000 mensen werken niet vanwege zorgtaken
Bijna net zoveel vacatures als werklozen
Economisch beeld fractie minder gunstig
Het recept voor de ideale vacature
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
meer top 10