zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Lean voor veel organisaties op lange termijn een lastige klus

21 oktober 2014 - Lean management is populair en wordt al in talloze organisaties toegepast. Vaak gaat het om successen op de korte termijn. Zo worden hier en daar kosten teruggedrongen en klanten efficiënter geholpen.

Veel lastiger blijkt het om Lean management op de lange termijn door te zetten. Voor iedereen die wil weten hoe je Lean management blijvend kunt implementeren, schreef Marcel van Assen het 'Handboek Lean Management' dat onlangs bij Academic Service verscheen.


 
Lean 2.0
Tot op heden zetten bedrijven Lean vooral in als een techniek waarmee ze op allerlei fronten snel kosten kunnen besparen en werkprocessen efficiënter kunnen laten verlopen. Er valt echter veel meer te halen uit Lean. Het is geëvolueerd tot een integraal managementconcept waarbij optimalisatie enerzijds en leiderschap en een cultuur van continue verbetering anderzijds even belangrijk zijn geworden. Het huidige Lean, ook wel Lean 2.0 genoemd, stopt niet bij verbeterde processen en doorgevoerde bezuinigingen. De eigentijdse Lean manager kijkt samen met de mensen op de werkvloer kritisch naar routines en procedures, evalueert ze en stelt ze ter discussie.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
 Verwacht tekort IT-skills twintig procent gedaald
 Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Telecomsector kan twintig procent besparen met lean telco'
 HR is ontbrekende schakel in succes van lean
 Lean en de crisis – gaat dat wel samen?
 HR onvoldoende betrokken bij lean
 
 
reacties
 
Tony de Bree  |   | 
21-10-2014
 | 
10:49 uur
Met alle respect, maar Lean en Six Sigma duren gewoon veel te lang. Je optimaliseert interne werkprocessen vanuit de organisatie gezien en niet vanuit de klant.

Afhankelijk van de situatie moet je andere veranderaanpakken kiezen. Die de echte problemen aanpakken.Vanuit de klant gezien en samen met de klant.

Tony de Bree
Auteur 'Dinosaurier of krokodil'
Twitter: @tonydebree
Philip van Londen  |   | 
22-10-2014
 | 
00:18 uur
Beste Tony,

Inhoudelijk ben ik het met je laatste opmerking eens. Niet met de conclusie die je trekt ten aanzien van Lean. Eén van de basisprincipes van Lean is juist klantwaarde. Iedere procesoptimalisatie die wordt doorgevoerd, moet juist gezien worden vanuit de ogen van de klant. De organisatie is slechts een middel om klantwaarde te creëren.

Hoe komt het dat deze processen dan soms langer duren dan verwacht? Dat heeft er vaak meer mee te maken dat de huidige organisatie juist niet gewend is om zo te werk te gaan. Mensen zijn niet gewend om continu verspillingen weg te werken met het oog op klantwaarde. Dat vereist cultuurverandering en daar zit de angel.

Hierin schuilt ook één van de grootste valkuilen bij Lean implementatie. Uit zijn op snelle besparingen en alleen gaan voor efficiency. En daardoor niet genoeg bezig zijn met duurzame ontwikkeling van een gezonde organisatiecultuur. Waarin iedereen continu verbetert. Gericht op het creëren van klantwaarde.

In de sessies die ik geef is cultuur dan ook een belangrijk onderdeel. Naast de reguliere Lean tools die je gewoon nodig hebt om processen te verbeteren. Met zo min mogelijk verspillingen en zoveel mogelijk waarde.

Philip van Londen (Get Lean)

Ellen  |   | 
22-10-2014
 | 
09:43 uur
De basis van lean zit in de mensen en de cultuur en niet in de tools en in snelle korte termijn winsten. Dit is altijd al zo geweest, waarom is dit nu opeens dan nieuw en moet het lean 2.0 heten?!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
De voor- en nadelen van de powernap op het werk (6) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Vijf culturele uitdagingen op het gebied van digitale transformatie
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
Arbeidsmigranten van grote economische waarde voor Nederland
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
meer top 10
vacatures
meer vacatures