zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Lean voor veel organisaties op lange termijn een lastige klus

21 oktober 2014 - Lean management is populair en wordt al in talloze organisaties toegepast. Vaak gaat het om successen op de korte termijn. Zo worden hier en daar kosten teruggedrongen en klanten efficiënter geholpen.

Veel lastiger blijkt het om Lean management op de lange termijn door te zetten. Voor iedereen die wil weten hoe je Lean management blijvend kunt implementeren, schreef Marcel van Assen het 'Handboek Lean Management' dat onlangs bij Academic Service verscheen.


 
Lean 2.0
Tot op heden zetten bedrijven Lean vooral in als een techniek waarmee ze op allerlei fronten snel kosten kunnen besparen en werkprocessen efficiënter kunnen laten verlopen. Er valt echter veel meer te halen uit Lean. Het is geëvolueerd tot een integraal managementconcept waarbij optimalisatie enerzijds en leiderschap en een cultuur van continue verbetering anderzijds even belangrijk zijn geworden. Het huidige Lean, ook wel Lean 2.0 genoemd, stopt niet bij verbeterde processen en doorgevoerde bezuinigingen. De eigentijdse Lean manager kijkt samen met de mensen op de werkvloer kritisch naar routines en procedures, evalueert ze en stelt ze ter discussie.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Werkzoekenden geloven in meerwaarde van video bij solliciteren
 Hoe werkt dat eigenlijk, het structureren van ongestructureerde data?
  Ontslagen? Liever een baan dichtbij dan hoger loon
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Telecomsector kan twintig procent besparen met lean telco'
 HR is ontbrekende schakel in succes van lean
 Lean en de crisis – gaat dat wel samen?
 HR onvoldoende betrokken bij lean
 
 
reacties
 
Tony de Bree  |   | 
21-10-2014
 | 
10:49 uur
Met alle respect, maar Lean en Six Sigma duren gewoon veel te lang. Je optimaliseert interne werkprocessen vanuit de organisatie gezien en niet vanuit de klant.

Afhankelijk van de situatie moet je andere veranderaanpakken kiezen. Die de echte problemen aanpakken.Vanuit de klant gezien en samen met de klant.

Tony de Bree
Auteur 'Dinosaurier of krokodil'
Twitter: @tonydebree
Philip van Londen  |   | 
22-10-2014
 | 
00:18 uur
Beste Tony,

Inhoudelijk ben ik het met je laatste opmerking eens. Niet met de conclusie die je trekt ten aanzien van Lean. Eén van de basisprincipes van Lean is juist klantwaarde. Iedere procesoptimalisatie die wordt doorgevoerd, moet juist gezien worden vanuit de ogen van de klant. De organisatie is slechts een middel om klantwaarde te creëren.

Hoe komt het dat deze processen dan soms langer duren dan verwacht? Dat heeft er vaak meer mee te maken dat de huidige organisatie juist niet gewend is om zo te werk te gaan. Mensen zijn niet gewend om continu verspillingen weg te werken met het oog op klantwaarde. Dat vereist cultuurverandering en daar zit de angel.

Hierin schuilt ook één van de grootste valkuilen bij Lean implementatie. Uit zijn op snelle besparingen en alleen gaan voor efficiency. En daardoor niet genoeg bezig zijn met duurzame ontwikkeling van een gezonde organisatiecultuur. Waarin iedereen continu verbetert. Gericht op het creëren van klantwaarde.

In de sessies die ik geef is cultuur dan ook een belangrijk onderdeel. Naast de reguliere Lean tools die je gewoon nodig hebt om processen te verbeteren. Met zo min mogelijk verspillingen en zoveel mogelijk waarde.

Philip van Londen (Get Lean)

Ellen  |   | 
22-10-2014
 | 
09:43 uur
De basis van lean zit in de mensen en de cultuur en niet in de tools en in snelle korte termijn winsten. Dit is altijd al zo geweest, waarom is dit nu opeens dan nieuw en moet het lean 2.0 heten?!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Succesvol je geld beleggen? Doe het online!
reacties
Shell meest favoriete werkgever in 2018 (1) 
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst (1) 
Gebrek aan digivaardigheid op de werkvloer staat vooruitgang in de weg (3) 
Rente omhoog, lenen wordt duurder (1) 
Europese banken blind voor impact fintechs (1) 
50 procent Nederlanders heeft wel eens collega gedatet (1) 
Werkgever wil rol spelen bij ongezonde levensstijl medewerker  (3) 
top10
Rente omhoog, lenen wordt duurder
Hoe bouwt u aan een succesvolle bedrijfscultuur?
Tips om uw kantoortuin optimaal te benutten
Uitrol 5G onzeker door gaten in glasvezelinfrastructuur
De belangrijkste technologietrends voor 2019
Pensioenfondsen maken goede start in 2019
Shell meest favoriete werkgever in 2018
Banken hebben online gegevenstransport onvoldoende beveiligd
Smart home markt groeit tot 1,7 miljard euro
Ontslagen? Liever een baan dichtbij dan hoger loon
meer top 10