zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht stappen om een hogere prijs te kunnen vragen

11 september 2003 - In tijden van economische tegenwind staat er voortdurende druk op de prijzen. In de concurrentieslag worden producten steeds voor minder van de hand gedaan. Dom, concludeert marketingadviseur Jos Burgers in een artikel op M@n@gement.

Ondernemers moeten volgens hem niet bang zijn een forse prijs voor hun producten te vragen.



Prijskopers
Dat er bedrijven zijn die een 'lage kosten' strategie voeren en de goedkoopste willen, is volgens Burgers prima. Er zijn nu eenmaal prijskopers. Maar alle bedrijven die dat niet doen, zouden meer voor hun waar moeten vragen.

Acht stappen
Om tot een nieuw, hoger prijsbeleid te komen zijn volgens Burgers een achttal stappen om de 'prijsdruk' weg te nemen.

1. Neem angst voor een hogere prijs weg
Bereken goed wat de effecten van een hogere prijs zijn. Als een klant wegloopt hoeft dat niet erg te zijn. De hogere prijs kan dat prima compenseren bij andere klanten.

2. Formuleer prijsdoelstellingen
Die zijn er vaak niet. Dat maakt een een prijsstrategie bij voorbaat onmogelijk.

3. Voorkom kuddegedrag
Let niet teveel op de concurrentie, maar denk vooral aan uw eigen positionering.

4. Ga een relatie met de klant aan
Nog te vaak wordt elke klant als een soort gemiddelde klant behandeld. Wie zijn betere en meer waardevolle klanten koestert, creëert hechte en duurzame relaties die best een iets hogere prijs overhebben voor een leverancier die zij niet graag kwijt raken.

5. Lever toegevoegde waarde
Biedt 'value for money'.

6. Verlaag het risico
Klanten willen zekerheid. Zorg daarom dat de prijspremie die de klant betaalt het gepercipieerde risico van zijn aankoop wegneemt.

7. Verkoop de prijs
In uw marketing moet de prijs worden waargemaakt.

8. Goede onderhandelingsvaardigheden
Ga niet meteen zakken met de prijs als de klant daarom vraagt, maar richt u op andere aspecten.

Klik hier om het hele artikel te lezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10