zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Geuren zijn goede 'verborgen verleiders'

10 september 2003 - Coca-Cola heeft in het verleden onzichtbare beeldjes verwerkt in bioscoopfilms. De beeldjes, waarin blikjes Coca Cola werden vertoond, waren voor het oog niet waarneembaar, maar werden onbewust wel geregistreerd. In de pauze werd er veel Coca Cola verkocht.

Dergelijke praktijken zijn later verboden.



Verborgen verleiders
Andere verborgen verleiders zijn wel toegestaan. Veel bedrijven en winkels maken gebruik van `verborgen verleiders` om klanten te lokken. Zo gebruikt de Utrechtse Bijenkorf plaatselijk extra verlichting om de klanten langs zoveel mogelijk schappen te laten lopen.

Geur
De meest succesvolle verleider is misschien wel geur. Het grote voordeel van geur is dat het direct associaties en instincten oproept, zonder dat de prikkel eerst `rationeel wordt gefilterd` door de hersenen. Het Amersfoortse zintuigenmarketingbureau Senta multisensory concepting heeft zich toegelegd op de ontwikkeling en verspreiding van geuren, voor de toepassing in bijvoorbeeld kantoorruimtes en winkels.

Bloemengeur in plaats van kantoorgeur
Inmiddels heeft het bedrijf enkele grote orders in de wacht gesleept zoals een geurende jubileumpostzegel voor Douwe Egberts en Robijn-geuradvertenties voor Lever Faberge. Bovendien heeft Senta enkele jaren geleden geuren ontwikkeld voor alle 69 regiokantoren van ING Bank: zogenaamde geurunits zuigen de kantoorlucht naar binnen en spugen deze weer uit in de vorm van een bloemengeur.

Latente markt
Ondanks deze successen beschouwt Senta Nederland nog steeds als een `latente markt`. Marketingmanagers zijn vooral gefixeerd op ogen en oren en ze zijn er moeilijk van te overtuigen dat geur voor een `totaalbeleving` kan zorgen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10