31 augustus 2003 -
Volgens een opiniepeiling van Monsterboard ergeren Nederlandse werknemers zich het meest aan slecht management, meer dan werknemers in andere landen. Managersonline.nl vroeg de managers hoe dat toch komt.
Het meest gegeven antwoord: Waar management is, is ook slecht management (49 procent).
Nederlands kwaaltje Een grote minderheid (37 procent) meent dat klagen over de kwaliteit van het management een typisch Nederlands kwaaltje is. Volgens deze respondenten verwachten werknemers teveel van het management en zouden ze meer hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen.
Je doet het nooit goed 13 procent van de respondenten antwoordt 'Hoe goed je het ook doet, je doet het nooit goed genoeg'. 2 respondenten antwoordden 'weet niet/geen mening'.
Reacties van lezers De opiniepeiling, waaraan 351 respondenten deelnamen, wekte diverse reacties op. Volgens Gerrit van Leeuwen zouden managers beter moeten leren luisteren naar hun werknemers. Jan Vermeiren meent dat werknemers vooral meer behoefte hebben aan een duidelijke koers. Arie-Pieter Veldhoen neemt de uitslag op de site van Monsterboard met een korrel zout. 'Werknemers die op bezoek gaan bij Monsterboard zijn zeer waarschijnlijk mensen die op zoek zijn naar ander werk en dus sowieso niet meer tevreden met het werk,' merkt hij op.