zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Driekwart van koffie buitenshuis drinken we op het werk

10 juni 2014 - Nederlanders drinken meer dan een kwart (27 procent) van hun koffie buiten de deur. Driekwart van die kopjes drinken ze op het werk en dan vooral om energiek aan een nieuwe werkdag te beginnen of om op te laden tijdens het werk.

Bovendien speelt het sociale aspect van koffie drinken tijdens de pauze een belangrijke rol. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar drinkgedrag van Nestlé Professional. Nestlé Professional ziet de Nederlandse koffiemarkt flink veranderen richting variatiekoffies zoals Latte Macchiato. Ondanks dat wordt buitenshuis het normale kopje zwarte koffie nog veruit het meest gedronken (68 procent).



Koffie op het werk om op te laden
Koffie op het werk wordt veel gedronken om op te laden voor en tijdens werk (25 procent). Koffie maakt daarmee deel uit van de dagelijkse routine. Een koffiebreak is bovendien een momentje van rust en wordt gebruikt om zowel privé als zakelijk dingen met collega’s te delen. De koffie op het werk is voor driekwart zwart, voor vijftien procent cappuccino en voor vijf procent espresso. Op kantoor drinken meer mannen koffie terwijl in cafés en koffiehuizen vrouwen in de meerderheid zijn.
"De koffiemarkt is voortdurend aan het veranderen en dat heeft ook invloed op koffie op het werk. Werknemers willen tegenwoordig dezelfde variëteit en kwaliteit op het werk als thuis of in een café. Koffie op het werk is bovendien een belangrijk ritueel. Zo grijpen mensen het aan om even tot rust te komen, bij te kletsen en weer op te laden," aldus Roelof van Dinter, directeur van Nestlé Professional Benelux.

Nederlander in de ochtend niet graag de deur uit
De meeste koffie die buitenshuis gedronken wordt, drinkt men op het werk (74 procent), hoofdzakelijk in een kantooromgeving. Achttien procent van de koffie drinkt men in horecagelegenheden, vijf procent op ‘vrijetijdslocaties’ (bijvoorbeeld pretparken) en drie procent onderweg. Buitenshuis wordt koffie vooral in de ochtend en in de middag gedronken. In tegenstelling tot andere Europese landen, gaat de Nederlander in de vroege ochtend echter niet graag de deur uit voor koffie. Vóór of tijdens het ontbijt wordt er nauwelijks koffie buiten de deur gedronken; drie procent van de koffie buitenshuis drinkt men tijdens het ontbijt en slechts een procent vóór het ontbijt. Na het ontbijt zien we een grote piek, 39 procent van alle koffie buiten de deur wordt namelijk in die periode gedronken.
"De Nederlandse koffiecultuur wijkt af van die in veel andere landen als Italië en Frankrijk. Mensen delen in die landen hun dag anders in en drinken vóór het werk al veelvuldig koffie buiten de deur, bijvoorbeeld in een café. In Nederland drinkt men eerst thuis koffie en daarna vooral op het werk," zegt Van Dinter, directeur van Nestlé Professional Benelux. 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe kunnen organisaties het verbod op TikTok beheren?
 Bijna negen op de tien Benelux-bedrijven in 2022 getroffen door ransomware
  Een slechte back-up strategie kan aanvallers helpen!
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland stuitert van de cafeďne op kantoor
 Muziek op de werkvloer goed voor de productiviteit
 Liefhebbers van latte macchiato hebben drukker sociaal leven
 Liever goede koffie dan bonus?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Waar moet je op letten bij het aanschaffen van beveiligingscamera’s voor jouw bedrijf?
Waar kun je elektrische raamdecoratie kopen?
Tips bij elektrische raambekleding kopen
reacties
IT-beslisser verkiest low-code boven high-code applicatieontwikkeling (2) 
Business-IT alignment in complexe organisaties is mensenwerk (1) 
Werknemers zijn enthousiast over het gebruik van generatieve AI op werkplek  (1) 
84 procent Nederlanders ontvangt oplichtingsberichten op smartphone (1) 
Hoe geef ik leiding aan vaste medewerkers voor de toekomst? (1) 
Mentale gezondheid weinig onderwerp van gesprek op werkvloer  (1) 
Prijs Audi Q4 E-Tron Sportback: minder hoofdruimte, meer geld (1) 
top10
Zo geef je je werknemersbetrokkenheid een boost
Bij 45 procent organisaties moet medewerker meebetalen aan dure opleiding
Vrouwen in IT willen flexibele werktijden en een goed opleidingsbudget
Werknemer vindt het belangrijk dat werkgever investeert in persoonlijke ontwikkeling
Een op de tien overweegt verzekeringen op te zeggen vanwege inflatie
'Iemand heeft een bestand met u gedeeld'
Complexiteit van databeheer groeit evenredig met de diversiteit van cloud-implementaties
Helft Benelux executives is onvoldoende voorbereid op disruptie
Tekort aan security-vaardigheden zorgt voor flink meer beveiligingsincidenten
Werkgevers slaan de plank mis als het gaat om arbeidsvoorwaarden
meer top 10