zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander leert liever online dan klassikaal

28 maart 2014 - We willen ons blijven ontwikkelen, maar niet langer klassikaal. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders, uitgevoerd door Markteffect in opdracht van GoodHabitz. Online leren en blended learning, een combinatie van online leren en contact-onderwijs, winnen aan populariteit en zullen het klassikale leren op termijn verdringen.

Markteffect vroeg 1.012 Nederlanders naar hun leergedrag. Uit de reacties blijkt dat klassikaal le-ren qua populariteit een vrije val maakt. 87 procent leerde vroeger klassikaal, 34 procent vindt dat nog steeds de prettigste leermethode en slechts 23 procent ziet in klassikaal leren de toekomst. Ook het leren in de praktijk kent een lichte daling, met respectievelijk 65 procent, 57 procent en 50 procent. "De uitkomsten uit dit onder-zoek bevestigen ons vermoeden", stelt Edgar de Beule, directeur van Markteffect. "Ook in de op-leidingswereld verdringen digitale vormen van leren de traditionele vormen. Maar de snelheid waarmee de interesse in klassikale opleidingen afneemt, heeft ons enorm verbaasd."



Online leren breekt door
Online leren boekt een flinke progressie, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. Van de geënquêteerden leerde 23 procent in het verleden online. 37 procent vindt het op dit moment de meest prettige leermethode en volgens 50 procent heeft online leren de toekomst. Ook blended learning wint aan popu-lariteit, getuige de cijfers: veertienprocent (verleden), 33 procent (heden) en 35 procent (toekomst). Maarten Franken, di-recteur GoodHabitz: "De internationale doorbraak van online trainingen lijkt definitief ons land te hebben bereikt. Wij merkten natuurlijk al aan onze sterk stijgende omzet dat de interesse in online trainingen ontzettend aan het toenemen is. We verwachten in 2014, net als vorig jaar, onze omzet te kunnen verdubbelen".

80 procent vindt eigen ontwikkeling belangrijk
Uit de cijfers van Markteffect blijkt eveneens dat de de Nederlander zijn persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel heeft staan. 80 procent vindt leren in het algemeen (zeer) belangrijk. Opmerkelijk: vooral intrinsieke motivaties liggen hieraan ten grondslag. Men wil vooral zijn vaardigheden ont-wikkelen (77 procent) en kennis opdoen (77 procent). De antwoorden 'het is nodig om carrière te maken' en 'het is nodig voor mijn werk' werden beduidend minder vaak genoemd (respectievelijk 26 procent en 31 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor
 60’ers vaker inkomen, minder vaak uitkering of pensioen
 Een op de vijf financiële dienstverleners denkt niet aan GDPR-vereisten te voldoen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf manieren om leren te ervaren als een cadeautje
 Iedereen kan succesvol leren
 Recept voor Het Nieuwe Leren in vijf stappen
 Waarom is leren in organisaties belangrijk?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor (1) 
Record aan kwetsbaarheden zorgt voor meer innovatie in cybersecurity (1) 
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe (2) 
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties (1) 
top10
Tja, je kunt natuurlijk alles wel relativeren!
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe
Slecht functionerende collega’s grootste stoorzender op het werk
Vijf technologische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers
Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019
In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties
Rijksoverheid heeft informatiebeveiliging en IT-beheer nog niet op orde
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor
meer top 10