Nederland steeds onbeduidender als distributieland
1 juli 2003 -
Nederland is van logistieke mainport afgedaald tot de periferie van Europa. Ons land kan weer concurrerend worden als de ongebruikte capaciteit van het spoor en de kust- en binnenvaart wordt benut.
Dat concludeert de Raad voor Verkeer en Waterstaat in een advies aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Oost- en Zuid-Europa Steeds meer bedrijven mijden ons land door dichtslibbende steden, volle wegen en beperkende regelgeving. Volgens de raad wordt onderschat dat de goederenindustrie zich steeds meer verplaatst naar Oost-Europa en buurlanden België en Duitsland. Vanuit Brussel gaan ook miljardensubsidies naar grote infrastructurele projecten in Zuid-Europa.
Minder wegvervoer, meer spoor en scheepsvervoer De raad schrijft in het onlangs verschenen rapport dat het tij te keren is als Nederland snel maatregelen neemt. Binnen vijf jaar moet 10 procent lading van het wegverkeer naar de kust- en binnenvaart en het spoor verhuizen. De distributiekosten voor het binnenlands vervoer moeten met 20 procent omlaag. Verder moet achterstallig onderhoud aan transportverbindingen snel worden weggewerkt.
Taskforce De raad adviseert dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat de departementen Economische Zaken en VROM betrekt bij het logistieke beleid. De raad stelt ook voor een 'taskforce logistiek en economie' voor de duur van vijf jaar in te stellen. Dat platform van overheid en bedrijfsleven moet logistieke innovaties proberen te versnellen.