zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CFO ziet 2014 positief tegemoet

13 december 2013 - Voor 2014 verwachten Europese CFO’s betere economische omstandigheden voor hun bedrijf en sector. Het aantal Europese CFO’s dat positief kijkt naar prestaties van het eigen bedrijf in 2014 is sinds 2010 niet meer zo hoog geweest.

Financieel managers denken het komende jaar meer te investeren in technologie, R&D, en advertenties en marketing. Dit zijn een aantal bevindingen van de laatste CFO Survey, uitgevoerd door TiasNimbas Business School en Duke University.



Optimisme in de regio's buiten Europa
Vooral in de opkomende regio’s is het economische sentiment economie aanzienlijk verbeterd. In Azië nam het aantal optimisten toe naar 47 procent (was 22 procent). In Latijns-Amerika groeide het aantal CFO’s dat positief is over de economie naar 27 procent (dit was ongeveer veertien procent).
Onder Amerikaanse financieel managers blijft het sentiment gematigd, ongeveer een derde is optimistischer over het komende jaar, een derde is minder optimistisch. Toch denkt de helft van de Amerikaanse financieel managers dat de economische omstandigheden in 2014 zullen verbeteren. Of bedrijven in de VS inderdaad in staat zijn om hiervan te profiteren blijft onduidelijk; slechts 38 procent van de Amerikaanse CFO’s is optimistischer over de vooruitzichten van het eigen bedrijf.

Europese CFO’s blijven positief
Van de Europese financieel managers is 45 procent optimistischer over de economie de komende twaalf maanden. Dit positieve sentiment is zowel te zien op sectorniveau als op bedrijfsniveau. Ongeveer de helft van de Europese CFO’s zegt dat de economische omstandigheden voor de industrie als geheel in 2013 zijn verslechterd. Maar bijna 50 procent is ook van mening dat de industrie zal verbeteren in 2014. Als inderdaad blijkt dat – zoals een van de vijf financieel directeuren voorspelt - de aandelen van bedrijven in de sector waardevoller worden dan de gemiddelde aandelenwaarde, dan is de verwachte stijging in 2014 aanzienlijk. Daarnaast verwacht meer dan een kwart van de managers dat een stijging van de verkoopwaarde van bedrijven in hun sector.
Ook op bedrijfsniveau zien we bemoedigende indicatoren die wijzen op een gunstig jaar. Meer dan de helft van de CFO’s verwacht dat de economische omstandigheden voor het bedrijf in 2014 beter zijn dan in 2013, ten opzichte van wat zwakke omstandigheden in 2013. Dit draagt bij aan het vertrouwen dat de Europese CFO's hebben in de prestaties van hun eigen bedrijf in de komende twaalf maanden. Niet minder dan 49 procent van de financieel managers is optimistischer over de financiële vooruitzichten van hun eigen bedrijf. Sinds 2010 is dit aantal nog niet zo hoog geweest.

Europese bedrijven passen hun bestedingspatroon in 2014 aan
Tijdens 2013 waren de uitgaven aan kapitaalgoederen gemiddeld, maar positief. Europese CFO’s geven dit vierde kwartaal aan dat de uitgaven aan kapitaalgoederen iets zullen afnemen in de komende twaalf maanden. Daarentegen zullen investeringen in technologie , R&D en Advertenties en Marketing naar verwachting toenemen (met respectievelijk 5,5 procent, 4,1 procent, en 6,3 procent).
Dean en directeur van TiasNimbas Business School: "Deze verschuiving kan er op wijzen dat bedrijven zich in 2013 voornamelijk hebben gericht op het verbeteren van het concurrentievermogen door de aanschaf van nieuwe of aanpassingen aan bestaande kapitaalgoederen. Dit blijkt ook uit de data: in 2013 was gemiddelde return-on-assets nog zeven procent, in 2014 verwachten CFO’s een stijging naar negen procent.
Met het oog op de gunstigere marktomstandigheden van volgend jaar lijken bedrijven nu liever hun financiële middelen in te zetten voor de ontwikkeling en marketing van producten en diensten. Uitgaande van een dergelijke strategie betekent dit dat bedrijven weer goed gepositioneerd zijn als de vraag van de consument weer toeneemt."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Thessa Menssen (BAM Groep) is Topvrouw van het jaar 2013
 Europese CFO’s positiever over economische groei
 CFO's sceptisch over cloud computing
 Europese CFO’s minst optimistisch over economische ontwikkeling
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
meer top 10