zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een business case opstellen in drie stappen

26 juni 2003 - Een investeringsbeslissing moet tegenwoordig niet zelden worden onderbouwd door middel van een business case. Een business case is iets anders dan een businessplan: de kern ervan is een kosten- en batenanalyse.

Een businessplan daarentegen werkt op een systematische manier een plan uit om bepaalde bedrijfsdoelen te realiseren.



Niet gemakkelijk
De cijfermatige onderbouwing van een investeringsbeslissing (bijvoorbeeld het aanschaffen van een informatiesysteem) is niet gemakkelijk. Hoe schat je bijvoorbeeld de opbrengsten in. Johan Oldenkamp en Maarten van Veen presenteren op M@n@gement een stappenplan om een business case op te stellen.

Fase 1: Analyseren
De eerste fase vindt de analyse plaats waarin de situatie goed wordt bestudeerd en de behoeften in kaart worden gebracht. Het resultaat van deze fase is een helder beeld van de: doelen, mogelijkheden, kansen, hulpbronnen en beperkingen.

Fase 2: Uitwerken
In de tweede fase wordt de business case uitgewerkt op basis van de resultaten uit de eerste fase. Hier wordt de aanpak van de potentiële oplossing en de motivatie daarvan geformuleerd. De gegevens van de eerste fase worden gestructureerd en opgenomen in de business case.

Fase 3: Communiceren
Tijdens de derde fase wordt de communicatie rond de business case op maat geformuleerd voor de verschillende doelgroepen. Iedere doelgroep ontvangt bijvoorbeeld de business case met een ander begeleidend schrijven. Ook kunnen per doelgroep sessies worden belegd gericht op de specifieke raakpunten ('what's in it for me?'). Met name bij organisaties met velerlei overlegstructuren is dat van groot belang.

Artikel
Oldenkamp, consultant, en Van Veen, docent aan de Open Universiteit, werken de verschillende fasen uit en geven bovendien een soort van blauwdruk voor een inhoudsopgave. Als tips geven ze mee om een goede titel te verzinnen, een geloofwaardige en toekomstgerichte visie te presenteren en eerlijk te zijn over kansen en risico's. Klik hier om het hele artikel te lezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
meer top 10