zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier manieren om rampen te voorkomen

5 juni 2003 - 'Voorspelbare verrassingen' zijn catastrofes die normaliter hadden moeten worden voorkomen. Ze kunnen uiteenlopen van financiële schandalen (Enron, Ahold) tot productflops (New Coke) en publieke onrust (Brent Spar).

Hoewel organisaties prima kunnen anticiperen op zulke verrassingen, gaat het toch vaak mis. Dat schrijft Harvard Business Review.



Kwetsbaarheden
Dat komt door psychologische, organisatorische en politieke kwetsbaarheden. Psychologische kwetsbaarheden leiden er toe dat bijvoorbeeld ongewelgevallige informatie wordt genegeerd. Organisatorische kwetsbaarheden ontstaan doordat organisaties gelaagd zijn en bottum-up informatie onderweg gefilterd wordt. Ook doen units of afdelingen slechts beperkt aan informatiedeling. Politieke kwetsbaarheden maken dat er om politieke redenen slechte(re) beslissingen worden genomen. Bepaalde (lobby)groepen hebben bijvoorbeeld een onevenredig grote vinger in de pap.

Rampen voorkomen
Hoe kunnen organisaties zich hiertegen wapenen? Een paar oplossingen:
  • Managers moeten zichzelf, hun medewerkers en hun collega's expliciet vragen welke voorspelbare verrassingen in de organisatie op til zijn.
  • Doe aan scenarioplanning en risicoanalyse.
  • Werk met interfunctionele teams die verantwoordelijk zijn voor het verzamelen, verwerken en doorgeven van relevante informatie uit alle hoeken en gaten van het bedrijf.
  • Pas de beloonsystemen zo aan dat mensen worden gestimuleerd om vrij informatie uit te wisselen met andere functies en organisatieonderdelen.


    Bron: Marketing Online
  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10