5 juni 2003 -
'Voorspelbare verrassingen' zijn catastrofes die normaliter hadden moeten worden voorkomen. Ze kunnen uiteenlopen van financiële schandalen (Enron, Ahold) tot productflops (New Coke) en publieke onrust (Brent Spar).
Hoewel organisaties prima kunnen anticiperen op zulke verrassingen, gaat het toch vaak mis. Dat schrijft Harvard Business Review.
Kwetsbaarheden Dat komt door psychologische, organisatorische en politieke kwetsbaarheden. Psychologische kwetsbaarheden leiden er toe dat bijvoorbeeld ongewelgevallige informatie wordt genegeerd. Organisatorische kwetsbaarheden ontstaan doordat organisaties gelaagd zijn en bottum-up informatie onderweg gefilterd wordt. Ook doen units of afdelingen slechts beperkt aan informatiedeling. Politieke kwetsbaarheden maken dat er om politieke redenen slechte(re) beslissingen worden genomen. Bepaalde (lobby)groepen hebben bijvoorbeeld een onevenredig grote vinger in de pap.
Rampen voorkomen Hoe kunnen organisaties zich hiertegen wapenen? Een paar oplossingen:
Managers moeten zichzelf, hun medewerkers en hun collega's expliciet vragen welke voorspelbare verrassingen in de organisatie op til zijn.
Doe aan scenarioplanning en risicoanalyse.
Werk met interfunctionele teams die verantwoordelijk zijn voor het verzamelen, verwerken en doorgeven van relevante informatie uit alle hoeken en gaten van het bedrijf.
Pas de beloonsystemen zo aan dat mensen worden gestimuleerd om vrij informatie uit te wisselen met andere functies en organisatieonderdelen.
Bron:Marketing Online