Telefonische bereikbaarheid bedrijven weer slechter
5 juni 2003 -
De telefonische bereikbaarheid van Nederlandse organisaties is verslechterd. Dat blijkt uit onderzoek van de telefonische dienstverlener SNT en onderzoeksbureau Interview-NSS.
In twee jaar tijd is de bereikbaarheid van algemene nummers gedaald van 82 procent naar 68 procent. Om de bereikbaarheid te testen heeft SNT vorig jaar bijna 42.000 telefoontjes gepleegd naar overheidsinstanties en bedrijven.
Doorkiesnummer De kans om iemand via een doorkiesnummer te spreken te krijgen, is nog kleiner. Dat lukte vorig jaar bij 42 procent van de pogingen. In 2000 was dat nog 47 procent. Als criterium voor bereikbaarheid hanteert SNT dat iemand de beller binnen 15 seconden te woord staat, en dus niet in de wacht zet.
Terugbellen De techniek is niet de grootste boosdoener bij telefonische bereikbaarheid. Het gaat meer om de organisatiestructuur en de houding van medewerkers. Zo werd de afspraak om terug te bellen één op de drie keer niet nagekomen.