zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie manieren waarop managers last hebben van de crisis

22 juli 2013 - Crisis: werkgevers gaan in overlevingsmodus, kiezen voor korte termijn oplossingen en besparen zoveel ze kunnen. Daardoor verdwijnt de mensgerichte communicatie steeds meer naar de achtergrond, wordt het vertrouwen aangetast en raakt de sfeer verziekt. Alleen op financieel vlak valt de impact van de crisis op managers nog wel mee.

Dat blijkt uit een onderzoek van Vacature Magazine onder 3.203 hoogopgeleide professionals, zo meldt 6Minutes.be. De gevolgen van de crisis uiten zich voornamelijk op de volgende drie niveaus:



1. Werkdruk: slechtere sfeer en minder vertrouwen
Ongeveer een derde van de ondervraagden stelt steeds meer te moeten doen met minder werknemers. Tegelijk neemt het aantal klachten over de directie toe. Ook het vertrouwen in de bedrijfstop heeft een deuk opgelopen: men krijgt minder ruimte van bovenuit, terwijl de controle wordt verscherpt.

2. Psychologisch: burn-out ligt op de loer
Volgens het onderzoek lijden managers en uitvoerend personeel vooral mentaal en lichamelijk onder de crisis. Maar liefst 38 procent van de managers zegt harder te moeten werken. Ongeveer één op de vijf van de ondervraagden gaat ook met minder plezier naar het werk, ligt wakker van problemen op het werk, en zijn gestrester. Werkstress leidt tot 25 procent meer risico op hart- en vaatziekten, en heeft nog veel vaker funeste gevolgen voor het psychische welzijn.

3. Financieel: besparingen zijn pijnlijk maar niet dodelijk
De financiële impact van de crisis op hoogopgeleiden lijkt al met al nog wel mee te vallen. Vooral managers hebben hier eigenlijk geen last van. Toch stelt een kwart van de uitvoerende medewerkers en een vijfde van de managers financieel geraakt te worden door de crisis. Ze hebben meer financiële kopzorgen en laten de auto bijvoorbeeld vaker staan. Eén op de tien managers en werknemers geeft te kennen dat het door de onzekere situatie op het werk moeilijker is om een lening te krijgen. Men heeft financieel wat minder armslag en wacht langer met de aankoop van een huis of het krijgen van kinderen.


Bron: 6minutes.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Crisis raakt werknemers harder dan managers
 HR-afdeling zwaarst getroffen door crisis
 Ondanks crisis neemt reisbereidheid af voor baan
 Crisis heeft meer invloed op vakantie Nederlander
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10