zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Topbestuurder vraagt nauwelijks advies over eigen imago

9 juli 2013 - Nederlandse topbestuurders hebben weinig behoefte aan professioneel advies over hun eigen imago: slechts zeventien procent maakt gebruik van een expert op dat gebied. Dit blijkt uit onderzoek van The Executive Network onder 220 topbestuurders, commissarissen en HR-directeuren van grote bedrijven en instellingen (waarvan 61 procent beursgenoteerd).

Toch zijn topbestuurders zich zeer bewust van hun eigen imago en dat van hun organisatie. Zo geeft vier op de vijf bestuurders aan hiermee bezig te zijn. Bijna 70 procent van de commissarissen vindt dat topbestuurders de meeste invloed hebben op het imago van de organisatie.



Kwetsbare opstelling
Jan Rapmund, partner bij The Executive Network: "Topbestuurders hebben weliswaar behoefte aan introspectie maar professioneel advies vragen over je imago vraagt toch om een bovengemiddeld kwetsbare opstelling. Het is opvallend dat bestuurders zich over allerhande zaken laten adviseren, van financiën tot HR, maar veel minder vaak over hun eigen uitstraling." Topbestuurders doen overigens wel aan actieve imago-building binnen hun organisatie. Zo zorgt 84 procent dat de deur altijd open staat voor medewerkers en zorgt 66 procent voor een representatieve uitstraling. Topbestuurders geven in privécontext minder om hun imago. De helft van de bestuurders is buiten de zakelijke context niet bezig met het eigen imago. Zij die dit wel doen laten dit vooral zien door maatschappelijk betrokken te zijn (42 procent).

Medewerkers meeste invloed
Volgens commissarissen zijn topbestuurders het meest bepalend voor het imago van de organisatie. Bestuurders en HR-directeuren denken hier anders over. Zij vinden dat medewerkers de meeste invloed hebben op dit terrein. Topbestuurders zelf lijken zich bewust van de invloed van hun verhouding met medewerkers op hun eigen imago. Zo staat een ruime meerderheid (84 procent) altijd klaar voor medewerkers, terwijl veertien procent het contact met medewerkers liever puur zakelijk houdt. Het eigen salaris en ontvangen bonussen is geen populair thema om met medewerkers te bespreken. Slechts één op de tien bestuurders kiest ervoor hier intern openheid over te geven.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sollicitant checkt eigen online imago nauwelijks
 Google nog steeds magisch aantrekkelijk voor hoogopgeleiden
 Offshoring funest voor bedrijfsimago
 ‘Wie voorop durft te lopen met schoon imago plukt als eerste de vruchten’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10