zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier manieren waarop adviseurs problemen benaderen

29 mei 2003 - McKinsey en Holland Consulting Groep zijn beide management consultancy kantoren. Toch verschilt hun aanpak. Zoals de aanpak van elk kantoor verschillend is.

Peter Suijker beschrijft op M@n@gement op wat voor verschillende manieren consultants problemen benaderen.



Vier manieren
Volgens Suijker kunnen consultants problemen op vier manieren benaderen.

1. Logica
De adviseur die het accent legt op logisch redeneren gaat ervan uit dat mensen redelijke wezens zijn, of beter gezegd, zouden moeten zijn. Zij laten zich overtuigen door de kracht van het sterkste argument. Besluitvorming is in principe een rationeel proces, waarbij voor- en nadelen van voorstellen systematisch tegen elkaar kunnen worden afgewogen.

2. Belangen
Sommige adviseurs beschouwen de werkelijkheid als een netwerk van partijen en onderling afhankelijke relaties. Mensen jagen hun eigen belang na en organisaties vormen geciviliseerde arena's. Beslissingen komen eerder via irrationele en vaak niet erg inzichtelijke weg tot stand en het is de kunst jezelf als adviseur op de juiste wijze in het web (binnen en buiten de organisatie) te plaatsen om invloed in het proces te kunnen hebben.

3. Mens en maatschappij
Er zijn adviseurs die primair betrokken zijn bij de ontwikkeling van mensen en de benutting van hun werkelijke talenten. Zij zien een organisatie eerder als een fenomeen dat individuele ontplooiing in de weg staat dan dat het de werkelijke kwaliteiten van mensen tot bloei brengt. Liever draaien zij de relatie om: als mensen het naar hun zin hebben, zal het ook met de organisatie goed gaan.

4. Betekenissen
Sommige adviseurs beoordelen verschijnselen en vraagstukken aan de hand van de concrete betekenissen die actoren in sociale interactie geven aan de situatie. Individuele, organistorische of maatschappelijke ontwikkeling sec is voor hen geen doel op zich, tenzij dit voor betrokkenen relevant is.

Zoek de juiste adviseur
Omdat elke adviseur vanuit zijn eigen waarden denkt en handelt is het belangrijk voor opdrachtgevers om vooraf na te gaan wat voor consultant hij in huis wil halen. De indeling van Suijker kan daarbij helpen. Want de adviseur zelf zult u het niet horen, die wil te graag uw opdracht aannemen, of die nu bij hem past of niet, aldus Suijker.

Artikel
Het hele artikel is hier te lezen. In het artikel geeft Suijker onder andere aan hoe de verschillende adviesstijlen uitwerken in dezelfde voorbeeldsituatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Bijna net zoveel vacatures als werklozen
 Economisch beeld fractie minder gunstig
 Ruim 220. 000 mensen werken niet vanwege zorgtaken
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen?
Zakelijke rijder gaat het liefst met zijn leaseauto op vakantie
Vier manieren waarop AI uw leven makkelijker en veiliger maakt
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?
Onderzoek toont risico’s penetratietesten aan
Nederlanders geven gemiddeld 211 euro uit aan slimme huisbeveiliging
Opleiders populairste doelwitten cyberaanvallen
Automobilist kijkt naar werkgever voor opladen elektrische zakelijke auto
Dekkingsgraad duikt onder kritieke grens
Vijf slimme manieren die u helpen uw concurrenten te overtreffen
meer top 10