zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier manieren waarop adviseurs problemen benaderen

29 mei 2003 - McKinsey en Holland Consulting Groep zijn beide management consultancy kantoren. Toch verschilt hun aanpak. Zoals de aanpak van elk kantoor verschillend is.

Peter Suijker beschrijft op M@n@gement op wat voor verschillende manieren consultants problemen benaderen.



Vier manieren
Volgens Suijker kunnen consultants problemen op vier manieren benaderen.

1. Logica
De adviseur die het accent legt op logisch redeneren gaat ervan uit dat mensen redelijke wezens zijn, of beter gezegd, zouden moeten zijn. Zij laten zich overtuigen door de kracht van het sterkste argument. Besluitvorming is in principe een rationeel proces, waarbij voor- en nadelen van voorstellen systematisch tegen elkaar kunnen worden afgewogen.

2. Belangen
Sommige adviseurs beschouwen de werkelijkheid als een netwerk van partijen en onderling afhankelijke relaties. Mensen jagen hun eigen belang na en organisaties vormen geciviliseerde arena's. Beslissingen komen eerder via irrationele en vaak niet erg inzichtelijke weg tot stand en het is de kunst jezelf als adviseur op de juiste wijze in het web (binnen en buiten de organisatie) te plaatsen om invloed in het proces te kunnen hebben.

3. Mens en maatschappij
Er zijn adviseurs die primair betrokken zijn bij de ontwikkeling van mensen en de benutting van hun werkelijke talenten. Zij zien een organisatie eerder als een fenomeen dat individuele ontplooiing in de weg staat dan dat het de werkelijke kwaliteiten van mensen tot bloei brengt. Liever draaien zij de relatie om: als mensen het naar hun zin hebben, zal het ook met de organisatie goed gaan.

4. Betekenissen
Sommige adviseurs beoordelen verschijnselen en vraagstukken aan de hand van de concrete betekenissen die actoren in sociale interactie geven aan de situatie. Individuele, organistorische of maatschappelijke ontwikkeling sec is voor hen geen doel op zich, tenzij dit voor betrokkenen relevant is.

Zoek de juiste adviseur
Omdat elke adviseur vanuit zijn eigen waarden denkt en handelt is het belangrijk voor opdrachtgevers om vooraf na te gaan wat voor consultant hij in huis wil halen. De indeling van Suijker kan daarbij helpen. Want de adviseur zelf zult u het niet horen, die wil te graag uw opdracht aannemen, of die nu bij hem past of niet, aldus Suijker.

Artikel
Het hele artikel is hier te lezen. In het artikel geeft Suijker onder andere aan hoe de verschillende adviesstijlen uitwerken in dezelfde voorbeeldsituatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2019’
 Slechts 28 procent bedrijven beveiligt code signing machine-identiteiten
 Zeven toffe producten die het milieu een handje helpen
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (1) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
top10
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
Alarmerende schaarste op de IT arbeidsmarkt
Bedrijven betalen loyale IT’er minder dan jobhopper
Ondanks salariskloof vrouwen positiever over arbeidsmarkt
Veelgebruikte systemen voor e-mailbeveiliging niet effectief
Optimisme over werkgelegenheid houdt aan
5G-opname nog sneller dan verwacht
Snelgroeiende fintech sector maakt juristen nog schaarser
meer top 10