Laat u niet kisten door die lastige collega: tien stappen
11 juni 2013 -
Op talloze manieren kunnen mensen met wie u samenwerkt u irriteren. Omdat ze zich niet aan gemaakte afspraken houden. Omdat ze u storen met vragen, waarop ze het antwoord heus zelf wel kunnen verzinnen. Of omdat ze het een zeggen en het ander doen (en als dat niet goed uitpakt snel hun eigen straatje schoonvegen).
"Veel managers balen van dat gezanik en gedraai," zegt Heidi Does, Slow Working trainer van doesmindful.nl. "Die willen dóór. Maar dat lukt niet als zij de touwtjes niet in handen hebben. Dus is het dealen met die incompetente, slordige, luie, onverschillige, saaie, onbetrouwbare, onpraktische lui... Zij zijn het die ervoor zorgen dat u ergernis, ongeduld, teleurstelling, boosheid of onmacht ervaart.
Of ...k an het zijn dat het niet aan hén ligt dat u zich zo voelt, maar aan uzelf? Of liever nog ín uzelf?"
Verzoek
Does: "Stel u voor: uw dag is net begonnen en u hebt een volle agenda. Gisteren hebt u langer doorgewerkt om u goed voor te bereiden op de functioneringsgesprekken met uw medewerkers die voor vandaag gepland staan. U hebt er zin in, want u zit op koers met uw team. U wilt net het eerste gesprek ingaan als de telefoon gaat. U denkt nog 'Zal ik wel, zal ik niet...', maar u bent consciëntieus en neemt de hoorn op. De verkoopdirecteur vraagt of u die offerte - die eigenlijk pas over twee dagen de deur uit zou gaan - vandaag voor de lunch wilt aanleveren. 'Ja sorry, we wisten het gisterochtend al, maar Italië kwam er tussendoor, waardoor we helemaal vergeten zijn het aan jou door te geven. Zorg wel dat die technische specificatie in lijn is met ISO-14001. En check of dat effect heeft op die juridische clausule op het eind, want daar willen we onze vingers niet aan branden... We zitten erop te wachten, dus pronto!' Een onredelijk verzoek? Vast. Een vloek en een tier waard? Ook."
Stresswiel
"U bent het zich misschien niet bewust, maar uw stresswiel draait inmiddels al op volle toeren. Gedachten van ‘Is ie nou helemaal van de pot gerukt!’ tot ‘Hoe ga ik die functioneringsgesprekken verzetten?’ en gevoelens van ongeloof, irritatie, frustratie, teleurstelling of boosheid dienen zich aan," vervolgt Does. "Uw lichaam doet ook mee: uw hartslag gaat omhoog, uw neusgaten staan wijduit, schouder- en nekspieren spannen zich aan. Het is ‘feest’ daarbinnen in uw lijf. Dit zijn allemaal (automatische!) reacties op een onaangename ervaring.
En in die reacties zit de sleutel naar adequater omgaan met vervelende collega’s of onverwachte gebeurtenissen. Onprettige ervaringen komen steeds aan u voorbij. Elke dag, misschien zelfs meerdere keren per dag. Daar doet u niks aan. U hebt er geen invloed op. U kunt wel iets doen met uw reactie op zo’n onaangename ervaring."
Mentale check-in
Gun uzelf in zo’n geval een mentale ‘check-in’:
1. Erken dat de situatie waarin u nu zit niet strookt met uw verwachtingen voor deze dag. Er gebeurt iets anders dan u wilt.
2. Breng uw aandacht van buiten naar binnen.
3. Maak bewust contact met uw gevoel van ongeloof, irritatie, ongeduld, argwaan of welke emotionele reactie dan ook. Maar doe er niets mee. Gooi het niet terug naar die ander.
4. Merk op of er ook gedachten zijn. Of uw lichaam reageert op deze situatie. Schenk ook daar aandacht aan.
5. Zoom voor een moment in op uw adem. Adem rustig in en uit. Wees u bewust van wat dat doet bij uw buik of borst.
6. Besef: zo is het nu. Niet anders.
7. Breng uw aandacht terug van binnen naar buiten.
8. Krul uw mondhoeken omhoog en realiseer u dat de ander net is als u: een feilbaar mens.
9. Kies nu bewust uw antwoord. Doe dat op basis van de informatie uit uw mentale ‘check-in’.
10. Accepteer wat er gebeurt als gevolg van de door u gekozen actie.
Tien stappen
Does: "Pas deze tien stappen zo goed als mogelijk toe en ga erop vertrouwen dat u het juiste antwoord vindt. Ook als een situatie lastig is voor u. U zult ervaren dat zorgen, eisen en verplichtingen - die zo benauwend kunnen zijn – zich wat terugtrekken. Op deze manier gaat u inzien wat een situatie nodig heeft en zult u vaker op een milde, vriendelijke manier handelen. Die incompetente, slordige, luie, onverschillige, saaie, onbetrouwbare, onpraktische, lastige collega zal niet weten wat hem overkomt."
Vraag het gratis e-book ‘Elke dag moeiteloos effectief in je werk’ aan op www.doesmindful.nl.