zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketeer zet schoorvoetend in op sociale media

27 maart 2013 - Vorige week presenteerde The House of Marketing de resultaten van haar Yearly Marketing Survey 2013. Uit het onderzoek blijkt dat er nog steeds een algeheel pessimisme heerst onder de marketeers, die zich er bij hebben neergelegd dat ze meer moeten doen met minder. 60 procent zet in op sociale media, maar grijpt wel terug naar vertrouwde kanalen als massamedia om verkeer te genereren naar de online kanalen.

Sinds 2007 ziet The House of Marketing een daling in de Marketer’s Confidence Index (MCI), met uitzondering van 2011. Die trend zet ook in 2013 door. De MCI reflecteert wat marketeers denken over hun budgetten, de samenstelling van hun teams en het aantal projecten dat ze moeten uitvoeren. Uit het onderzoek blijkt dat de eerste twee, budget en team, sterk onder druk komen te staan, terwijl het aantal projecten waarop marketeers werken wel hetzelfde is gebleven. Met andere woorden: marketeers worden opnieuw verplicht om meer te doen met minder budget. Opvallend genoeg lijken ze er wel in te berusten.



Klantenkaart en spaarpunten werken niet meer
De nieuwe buzzwords van 2013 zijn ROPO (Research Online Purchase Offline), Phygital (Combination of the physical and digital world), Channel Integration en multi-screen. Een verwijzing dus naar de digitale wereld waar we – en voornamelijk de marketeers – ons meer en meer in bevinden. 86 procent van de consumenten gebruikt verschillende kanalen tegelijkertijd. Multi-Channeling is dus waar de focus van marketeers ligt.
Aan de andere kant zie je de opkomst van de ‘de-woorden’: de-branding, de-connecting, de-trend,… wat inhoudt dat bepaalde consumenten de overdaad aan marketing moe zijn. "Hoe moet u dan als marketeer de consumenten aan uw merk binden in 2013? vraagt Caroline Vervaeke, Managing Consultant van The House of Marketing."Door terug te gaan naar de basis, zo blijkt uit ons onderzoek: herken uw klant, geef hem wat hij nodig heeft en voeg waarde toe aan zijn leven. 2013 draait om het relevanter maken van producten en het verbeteren van de customer experience. De aloude beloningssystemen met incentives en cadeautjes werken niet meer. Marketeers moeten meer op lange termijn denken."

Geloof in massamedia keert terug
60 procent van de marketeers wil investeren in sociale media; 40 procent in e-mail marketing. Deze cijfers zijn eerder verrassend te noemen, gezien uit hetzelfde onderzoek van The House Of Marketing blijkt dat marketeers veelal niet tevreden zijn over de resultaten van hun sociale media activiteiten. Marketeers begrijpen echter wel dat hun consumenten meer en meer tijd online spenderen, en dus verwachten ze een stijging van 46 procent voor de budgetten in online advertisingen 33 procent voor Search Engine Advertising. Digitaal staat dus centraal.
Toch zullen marketeers in 2013 opnieuw inzetten op traditionele massamedia. Na een stevige daling van het verwachte budget voor radio en televisie vorig jaar, stelt THOM nu vast dat marketeers een lichte stijging verwachten. Het lijkt erop dat marketeers opnieuw beseffen dat traditionele media nog altijd een hogere impact hebben, aangezien de attentiewaarde hoger ligt dan bij sociale media.
"Een intelligent gebruik van de verschillende advertentiemogelijkheden kunnen een meerwaarde betekenen voor de prestaties van de andere media," zegt Vervaeke. "Zo zal een radiospot of reclamebord de online search verbeteren, hetgeen de marketeers dan weer beter kunnen ondersteunen door SEA. Marketeers hebben er alles bij te winnen inzicht te verwerven in de weg die consumenten online en offline afleggen. Zodra u dit doorhebt, zal de hoeveelheid aan technologie en data de marketeer niet langer verwarren, maar richting en focus geven. In 2013 zal marketing draaien om relevante content en inzichten in wat de consument doet tikken en klikken."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sociale media versterken positie klantcontactcenters
 Social media belangrijkst bij Employer Branding
 Merendeel internetters actief op sociale media
 Belangrijkste activiteit van bedrijven op Facebook? Luisteren!
 
 
reacties
 
Errol van Engelen  |   | 
27-03-2013
 | 
10:26 uur
Veel marketers zijn niet tevreden zijn over hun social media activiteiten, omdat ze te ad-hoc bezig zijn. Vaak wordt er een bedrijf ingehuurd om hun tweets te regelen of wat te gaan bloggen.

Wij denken dat het opzetten van een digital marketing plan noodzakelijk is om de voordelen van online exposure te vergroten. Als een bedrijf geen doel heeft, dan weten zij ook niet waar ze naar toe gaan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10