De vier eigenschappen van effectieve performance managers
7 mei 2003 -
Veel organisaties werken aan het invoeren van een prestatiemanagement systeem. Dat klinkt veelbelovend in een tijd van economische tegenslag, maar slaat in feite nergens op.
Dat betogen Arend Ardon en Muriël Serrurier Schepper van Holland Consulting Groep op M@n@gement.
Teveel nadruk op het systeem Volgens de auteurs leidt het invoeren van een dergelijk systeem tot een verkeerde focus. Er komt teveel nadruk op het systeem te liggen en te weinig op de resultaten, waar het uiteindelijk om draait. Managers die beter willen sturen op prestaties moeten volgens Ardon en Serrurier hun hoop niet vestigen op een nieuw systeem, maar gewoon vaker met hun medewerkers praten door middel van planningsgesprekken, voortgangsgesprekken en beoordelingsgesprekken. Dat gebeurt naar hun idee in veel organisaties te weinig.
Vier eigenschappen Van de managers vraagt het daadwerkelijk realiseren van betere prestaties vier eigenschappen:
1. Een attitude gericht op ontwikkelen 2. Actieve aandacht voor de voortgang 3. De juiste vragen 4. Een focus op het stimuleren van het verantwoordelijkheidsgevoel van medewerkers