zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Van server tot bestuurskamer: Unified Communications is strategisch

9 november 2012 - Een overweldigend aantal managers dat verantwoordelijk was voor de uitrol van UC binnen de 302 ondervraagde bedrijven, gelooft dat Unified Communications het vermogen heeft om de bedrijfscultuur en de manier waarop werknemers werken te veranderen. Zeven van de tien respondenten is het namelijk eens met de stelling dat Unified Communications meer is dan een nieuw middel: ‘het is een strategisch besluit dat de manier waarop we werken verandert en de bedrijfscultuur beïnvloedt’.

De IT-manager en de CEO hebben vaak het laatste woord als het gaat om het wel of niet implementeren van Unified Communications. Hoewel dit besluit het meest wordt genomen door de IT-manager (44 procent), is meer dan een derde van de besluitnemers CEO. Dit resultaat geeft weer dat het besluit om UC te implementeren verschoven is naar een strategisch niveau en onderstreept dat UC minder als een middel wordt gezien en meer als strategisch initiatief met de mogelijkheid om de bedrijfscultuur te veranderen en processen bedrijfsbreed te verbeteren. 



Strategische doelstellingen
Ook de doelstellingen van de bedrijven uit het onderzoek waren strategisch georiënteerd, minder gericht op kosten en meer op de langetermijnstrategie: het veranderen van de manier waarop bedrijven dagelijks werken. Drie doelstellingen sprongen eruit: verhoogde productiviteit (53 procent); gestroomlijnde bedrijfsprocessen (42 procent) en het verzekeren van een snelle teruggave van de UC investering (26 procent).
Het feit dat al twee derde van de bedrijven de bureautelefoons heeft verwijderd of dat van plan is in de nabije toekomst, ondersteunt het uitgangspunt dat het implementeren van UC een strategische beslissing is. UC is een blijvertje en onderdeel van de langetermijnplanning van een bedrijf. 

Telefonie
De grote meerderheid van alle respondenten, ongeacht de grootte van het bedrijf, geeft aan dat telefonie de belangrijkste reden is dat Unified Communications is geïmplementeerd (60 procent). Door het implementeren van telefonie, verwachten de respondenten kostenbesparingen (63 procent), verhoogde productiviteit (49 procent) en verbeterde samenwerking (41 procent). Dit correleert sterk met het feit dat 57 procent van de bedrijven heeft overwogen UC toe te passen om de effecten van de economische crisis te compenseren. Volgens het onderzoek is IP-telefonie de belangrijkste reden voor bedrijven van minder dan 250 werknemers om UC te implementeren (45 procent), bij grote bedrijven met meer dan 5.000 werknemers is dit bij maar 32 procent de reden. Uit het onderzoek blijkt tevens dat hoe groter het bedrijf, hoe meer de focus ligt op het implementeren van oplossingen voor aanwezigheid, websamenwerking en video conferencing. Respondenten die al UC geïmplementeerd hebben, zijn hier tevreden over. Zo geven ze aan dat IP-telefonie de manier waarop het personeel werkt heeft veranderd. Er wordt nu beter gecommuniceerd (56 procent), beter samengewerkt (41 procent) en men is productiever (36 procent). 

Handsfree
Headsets zijn verreweg de meest populaire apparatuur binnen bedrijven waarmee UC is geïmplementeerd en waardoor bureautelefoons zijn vervangen door softphones. Volgens de betreffende bedrijven, heeft dit er voor gezorgd dat de werkomgeving voor hun personeel is verbeterd. Zo hebben werknemers nu hun handen vrij tijdens het bellen (58 procent) en is achtergrondgeluid gereduceerd als gevolg van de verbeterde geluidskwaliteit (41 procent), hierdoor kan men zich beter concentreren op het werk en wordt de betrokkenheid en samenwerking met collega’s op afstand verbeterd (26 procent). 

Over het onderzoek
Onderzoeksinstituut Frost & Sullivan en Jabra deden in juni 2012 onderzoek naar het gebruik van Unified Communications onder 302 bedrijven. Er werd onder meer gekeken naar besluitvorming, voordelen, uitdagingen en verwachte winst met betrekking tot het implementeren van UC-technologie. Volgens zeven van de tien besluitvormers, heeft UC het vermogen om communicatie te vereenvoudigen en te stroomlijnen, bedrijfsculturen te veranderen en de manier waarop werknemers (samen)werken te veranderen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 UC-integratie voor veel bedrijven een strategische beslissing
 Unified Communications hoog op investeringsagenda
 Kenniswerkers communiceren steeds vaker via video
 Organisaties gegroeid op het gebied van sociale media
 
 
reacties
 
thomas v.  |   | 
3-12-2012
 | 
08:49 uur
Naast Het Nieuwe Werken, dat miljoenen, zo niet miljarden aan kantoorruimte bespaart, nu ook via UC 24/7 bereikbaar voor de baas. Wat was er ook alweer mis met de oude manieren van werken?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10