zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succesvol verandertraject: ‘verstand, hart en handen'

22 oktober 2012 - Verandertrajecten verlopen lang niet allemaal even succesvol: ruim 40 procent liep niet (helemaal) zoals gewenst. Vaak ligt de oorzaak in de mate waarin werd rekening gehouden met het DNA van het bedrijf. De sleutel tot een succesvol verandertraject is namelijk de bedrijfscultuur. Dat concludeert GITP naar aanleiding van onderzoek dat ze samen met de HUBrussel uitvoerde onder bijna 200 ceo’s van Belgische bedrijven. 6minutes.be doet verslag.

Elk veranderproces doorloopt standaard een viertal fasen (visie – organisatie – implementatie – verankering), waarbij rekening dient gehouden te worden met de context, de content, de cultuur, de competenties en de communicatie. Het management definieert in een veranderproject heldere doelstellingen en legt duidelijk uit welke stappen genomen moeten worden. In de zogenaamde ‘harde’ kant van een veranderproject (strategische visie, organisatie van het traject, het programma-management) ontbreekt het echter vaak aan een duidelijk inzicht of de gewenste verandering wel haalbaar is. Bedrijven zijn nog te vaak onvoorbereid wat betreft de mate waarin de werknemers klaar zijn voor de gewenste verandering. Omdat dit ook zelden of nooit wordt nagegaan, door bijvoorbeeld een pilot uit te voeren, blijft het zeker in het beginstadium een erg theoretische kwestie. 



De hardste noot

Het moeilijkste onderdeel blijkt het verankeren van de verandering. Terwijl een goede verankering de gewenste resultaten alleen maar zal doen toenemen. Elk veranderingstraject lijkt een opzichzelfstaand gebeuren te blijven. Aangezien er steeds meer en sneller veranderd zal moeten worden, zullen de meeste bedrijven er wel bij varen door eerder opgedane veranderervaring in hun voordeel aan te wenden. 

Leren veranderen

‘Leren veranderen’ zal een onderscheidende factor worden in de toekomst. En daarmee komen we bij de ‘zachte’ kant van het veranderingstraject. Patrick Ceulemans, Managing Director van GITP Belgium is hier duidelijk over: "We vinden bij elk veranderingstraject het wiel opnieuw uit terwijl we verandervaardigheden tot een kerncompetentie zouden moeten maken." 

DNA
Maar de allerbelangrijkste conclusie is dat bedrijfsleiders zich er niet steeds bewust van zijn dat een verandertraject rekening moet houden met het DNA van de organisatie en dat verandering en bedrijfscultuur steeds samen moeten gaan.
Communicatie blijkt de laagste correlatie met succes te hebben. Terwijl er voor de implementatiefase voldoende aandacht aan wordt besteed, blijkt er tijdens en na geen of onvoldoende sprake te zijn van dialoog of communicatie. 

‘Verstand, hart en handen’

Verstand: Een duidelijke visie, maar ook op organisatorisch vlak moet het snor zitten. Test de verwachtingen (een pilot), wat haalbaar is en wat niet, en gebruik dat als vertrekpunt.
Hart: Communicatie is geen eenrichtingsverkeer, ga de dialoog aan, begrijp wat er leeft op de werkvloer. Toon uw betrokkenheid, zo betrekt u makkelijker de rest van het personeel. Verandering moet immers als team gebeuren. Integreer het bedrijfs-DNA in het proces, zo wordt de bedrijfscultuur een ‘stille partner’ in het proces.
Handen: Ontwikkel de ‘veranderkwaliteiten’ van het management. Bied tijdens het verandertraject voldoende middelen, aanvaard desnoods dat dit ten koste gaat van andere processen binnen de organisatie. 

Versla het buikgevoel
Conclusie: Bij veranderingen zit u altijd met een hart- en met een buikgevoel. Het hartgevoel is de inspiratie en motivatie die u haalt uit bezielde leiders met een meeslepend verhaal en een boeiende visie. Het buikgevoel daarentegen is een gevoel van onzekerheid; het gevoel dat u op heel wat weerstand zult stuiten. Het is van cruciaal belang dat het hartgevoel de overhand heeft op het buikgevoel."


Bron: 6minutes.be
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
 Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
 Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Wat zeg je me nou?’ - verandertaal bij start verandering
 Draagvlak creëren vanuit de ratio? Vergeet het maar
 ´Initiatief nemen bij verandering levert werknemers meer op´
 Moeten of geloven in verandering?
 
 
reacties
 
geld verdienen  |   | 
19-11-2013
 | 
14:00 uur
Ik merk persoonlijk ook vaak bij bedrijven dat ze het liefst in hun veilige comfort zone blijven. Zoals je zelf aangeeft is verandering onzekerheid. Ja het is onzekerheid als je geen goede plannen maakt.

Als je als bedrijf wilt werken aan de toekomst en een goede toekomstvisie hebt weet je dat verandering hier bij hoort. Door vaak veranderingen aan te gaan ga je vanzelf inzien dat het beter is voor het bedrijf, waardoor het 'hart' gevoel steeds groter wordt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
meer top 10