zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds meer Nederlandse ondernemers exporteren

15 april 2003 - Geheel tegen de Europese trend in neemt het aantal exporterende bedrijven in Nederland toe. Ook zijn Nederlandse ondernemers hierin aanmerkelijk succesvoller dan vorig jaar.

Ondanks deze verbetering is de uitvoer nog niet terug op het niveau van voor 2001, een historisch slecht exportjaar voor Nederland. Dit blijkt uit het International Business Owners Survey, een internationaal trendonderzoek onder 6000 bedrijfseigenaren, uitgevoerd in opdracht van accountants- en advieskantoor Arenthals Grant Thornton.



Stijging
Waar vorig jaar nog 35 procent van de MKB-ondernemingen exporteerde, geldt dat nu voor 38 procent van de bedrijven. Dit is geheel tegen de Europese trend in; gemiddeld gezien daalde de uitvoer van Europese bedrijven met bijna 10 procent. Hoewel een toenemend aantal ondernemers succesvol over de grens verkoopt, scoort Nederland in dat opzicht toch nog ondergemiddeld. 45 procent van de Europese bedrijven exporteert tegen 38 procent in Nederland.

Veel export naar EU-landen
De Nederlandse bedrijven met buitenlandse klandizie pakken de export meestal goed aan. Bijna 60 procent van de exporterende bedrijven realiseert tenminste 25 procent van de omzet in het buitenland. Dit is 10 procent meer dan vorig jaar. Nederland bezet hiermee zelfs een vierde plaats, na Hong Kong, Spanje en Italië. Nederlandse bedrijven die exporteren, doen het liefst zaken met andere landen binnen de EU. Bijna alle Nederlandse ondernemers die goederen of diensten uitvoeren, exporteren in ieder geval naar een ander Europees land (98 procent). Nederland is hiermee de absolute koploper. Duitsland, België en Frankrijk zijn de populairste Europese exportbestemmingen. Buiten Europa worden vooral goederen uitgevoerd naar de VS (40 procent), Oost Europese landen en Rusland (37 procent) en het Afrikaanse continent (35 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10