Goede studentcommunicatie must voor onderwijsinstellingen
20 augustus 2012 -
Scholen en opleidingen worden vooral beoordeeld op de kwaliteit van de communicatie met hun leerlingen of studenten. Dat blijkt uit de maandelijkse Service Scan van Preferenso en Trendbox, waarin dit keer de service van scholen en opleidingen zijn uitgelicht. In de positieve reviews over de scholen en opleidingen wordt met name de open en transparante communicatie met de leerlingen en studenten genoemd.
Wanneer er volgens de consument sprake is van miscommunicatie, dan heeft dit direct effect op het rapportcijfer, dat lager uitvalt. Daarnaast komt bij de positieve reviews komt ook de tijd en aandacht die men aan individuele leerlingen of studenten besteedt, zoals een goede begeleiding of het centraal stellen van de leerling, positief naar voren. Ook wordt creatief meedenken en goed geïnformeerd zijn over procedures, leermethoden en het algeheel reilen en zeilen van de school goed gewaardeerd. HBO-instellingen, universiteiten en particuliere opleidingen (zoals LOI en NTI) worden over het algemeen hoger beoordeeld dan lagere en middelbare scholen.
Slechte cijfers Naast miscommunicatie worden slechte rapportcijfers uitgedeeld wanneer er weinig tijd of aandacht is voor de leerling of student, klachten van studenten of ouders niet of onvoldoende behandeld worden of wanneer er veel wordt beloofd maar weinig wordt gedaan. Lange wachttijden bij contact zijn ook een doorn in het oog. Een andere, veelgehoorde opmerking in de reviews betreft de kosten. Nu zijn deze veelal door de overheid ingesteld, dus valt daar weinig op af te dingen. Wel kan in dit kader worden gestreefd naar een betere prijs-kwaliteitverhouding.
Kwaliteit en inhoud
Over de kwaliteit en inhoud van de opleiding hebben de respondenten een sterke mening. Theorie en praktijk kan meer in evenwicht zijn. Met andere woorden, de school of de opleiding is beter af met een meer praktische instelling: zowel voor wat betreft het managen van de organisatie zelf als het anticiperen op de uiteindelijke bedrijfspraktijk. In de reviews komen opmerkingen van stagebegeleiders uit het bedrijfsleven voor die het tekort aan praktische kennis van veel stagiaires aan de kaak stellen. Het wordt op prijs gesteld als scholen of opleidingen regelmatig contact hebben met het bedrijfsleven en hun lespakket afstemmen op de praktische wensen en behoeften. Hoe komt het dat er bijvoorbeeld nog steeds Frans wordt onderwezen en dat Chinees en Arabisch niet tot het standaard lespakket behoren anno 2012?
De Service Scan neemt deze maand 229 meningen mee. Gemiddeld krijgen onderwijsinstellingen een 6,5 voor service en eenzelfde cijfer voor kwaliteit.