zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Persoonlijkheid bepalend bij het maken van financiële keuzes

1 augustus 2012 - Persoonlijkheid bepaalt in grote mate de financiële keuze van mensen. Zo boekt de Nederlander zijn vakantie het liefst ruim van te voren, stelt hij vooraf een vakantiebudget vast en wijkt daar niet of nauwelijks vanaf. Een reisverzekering is voor bijna 80 procent van de Nederlanders belangrijk, in Europa ligt het gemiddelde van het aantal afgesloten reisverzekeringen op 55 procent.

Dit blijkt uit een onderzoek in tien Europese landen van bureau Epiphany in opdracht van ING Verzekeringen



Financiële persoonlijkheid
De 'financiële persoonlijkheid' zegt iets over de mate waarin mensen keuzes maken met hun hoofd of hun hart en hoe ze met risico's omgaan. Hier  kunnen consumenten uitvinden wat hun eigen persoonlijkheid is en hoe ze nog bewuster met risico's en geld kunnen omgaan. Het onderzoek laat zien dat de Nederlander de minste risico's neemt; ze zijn verstandiger en meer visionair ingesteld dan andere Europeanen die zijn onderzocht.
Nederlanders kiezen mer met hun hoofd dan met hun hart, gaan relatief gezien het meest rationeel en verantwoord met geld om en nemen alleen gecalculeerde risico's. Ook is te zien dat sparen de Nederlander in het bloed zit. Ruim 60 procent van onze landgenoten spaart. Dat percentage ligt een stuk hoger dan het gemiddelde van een tiental andere landen in Europa. Schulden vinden we minder belangrijk; een financieel extraatje gebruiken we bovendien niet om onze schulden af te lossen. 

Minder buffers en afnemende financiële intelligentie...

Net als in andere Europese landen is onze financiële intelligentie de afgelopen twee jaar verder afgenomen.78 procent van de Nederlanders heeft nog steeds grote moeite een aantal eenvoudige vragen over sparen, rente en inflatie goed te beantwoorden. Twee jaar geleden lag dit percentage nog op 68 procent. Ten opzichte van de andere landen doet Nederland het overigens niet slecht.
Hetzelfde beeld is te zien rond het aanhouden van een stroppenpot. Ten opzichte van twee jaar geleden zijn er meer Nederlanders (29 procent in 2012, 26 procent in 2010) die geen buffer hebben om drie maanden door te komen, mocht het inkomen ineens wegvallen. In de andere onderzochte Europese landen liggen deze percentages hoger. Grieken en Nederlanders lijken op het gebied van budgetten maken meer op elkaar dan je zou verwachten. Ten minste, als ze op vakantie gaan; ze houden zich beiden (50 procent) aan de gemaakte afspraken. Met korte termijn planningen gaan de Grieken en de Nederlanders gelijk op alleen houden de Nederlanders het wel langer vol.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CFO alerter in economisch onzekere tijden
 Gezinnen vermogend, maar zuinig
 2012 wordt een financieel zwaar jaar voor de zakelijke rijder
 100 procent pensioenzekerheid bestaat niet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10