zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Betere beheersing digitale risico’s leidt tot veiliger zaken doen

5 juli 2012 - Organisaties zijn zich onvoldoende bewust van de cyberrisico’s die zij lopen en de mogelijkheden om deze risico’s te beheersen. Door deze risico’s te betrekken in het crisis- en risicomanagementplan, kunnen zij de financiële gevolgen van datadiefstal en ICT-storingen beperken. Sommige bestaande verzekeringen bieden al deeloplossingen, maar er zijn inmiddels ook diverse specifieke cyberpolissen op de markt.

Dat stelt Aon in de Whitepaper ‘Cyberrisico’s onder controle? Risicomanagement in het digitale tijdperk’. Bedrijven en overheid worden steeds afhankelijker van de vertrouwelijkheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van informatie. Door digitale inbraken of technische problemen ontstaat hierin een steeds groter risico. Met name de mogelijkheden tot beheersen en bestrijden van (financiële) risico’s zijn bij veel organisaties onvoldoende bekend, stelt Aon. 



Niet alleen een ICT-vraagstuk
Digitale problemen beginnen vaak als ICT-vraagstuk, maar steeds vaker komt ook de bedrijfscontinuïteit en het imago in het geding. Uit onderzoek van TNO blijkt dat cybercrime de Nederlandse samenleving jaarlijks ten minste tien miljard euro kost, waarvan circa driekwart voor rekening komt van het bedrijfsleven. Met een betere beheersing van de risico’s kan veel geld worden bespaard. Aon adviseert organisaties de cyberrisico’s die zij lopen te analyseren, waar mogelijk te beheersen en te bestrijden met structureel risico- en crisismanagement. 

Controle verzekeringsportefeuille

Hoe goed organisaties hun ICT-systemen ook beveiligen, 100 procent veiligheid is niet haalbaar. Toch hoeft een incident niet te betekenen dat de bedrijfsvoering tijdelijk of definitief stil komt te liggen. Peter Hartman, Managing Director Innovation bij Aon Risk Solutions en een van de auteurs van de whitepaper, adviseert organisaties daarom te onderzoeken in hoeverre zij naast andere beheersmaatregelen met (bestaande) verzekeringen de mogelijke schade kunnen beperken.
"Diverse verzekeraars bieden cyberverzekeringen aan," zegt Hartman. "Deze zijn echter vooral geschikt voor organisaties die al in belangrijke mate zich tegen de risico’s hebben beschermd. Daarnaast kunnen bestaande bedrijfsverzekeringen de risico’s, in ieder geval gedeeltelijk, afdekken. Door een individuele risico-inventarisatie kan een cyberrisicoprofiel worden opgesteld. Op basis hiervan kan worden vastgesteld welke risico's beperkt kunnen worden en welke restrisico's verzekerd dienen te worden."
Hartman adviseert organisaties de bestaande verzekeringsportefeuille goed te bestuderen. "Sommige verzekeraars sluiten dekking tegen bepaalde risico’s uit. Soms zijn zij echter wel bereid om uitgebreidere dekking te bespreken of een verzekering op maat samen te stellen." 

Inrichting cyberrisicomanagementsysteem
Aon wijst organisaties er in de whitepaper verder op dat verzekeren alleen niet voldoende is. Een cyberrisicomanagementsysteem helpt de risico’s in te schatten en zorgt ervoor dat organisaties voorbereid zijn als er toch iets mis gaat. Daarin moet ook aandacht zijn voor de verdeling van taken en verantwoordelijkheden, stelt Hartman. "Cyberrisico’s zijn niet de verantwoordelijkheid van de afdeling ICT of security alleen. Het betreft een verantwoordelijkheid voor heel de organisatie, maar begint bij de directiekamer."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eerste generatie BYOD-medewerkers gevaar voor organisatie
 Advocatenkantoren schieten tekort in controle informatiebeveiliging
 Beveiliging van smartphones en tablets bij de overheid blijft achter
 Privacy blijft achilleshiel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10