zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Betere beheersing digitale risico’s leidt tot veiliger zaken doen

5 juli 2012 - Organisaties zijn zich onvoldoende bewust van de cyberrisico’s die zij lopen en de mogelijkheden om deze risico’s te beheersen. Door deze risico’s te betrekken in het crisis- en risicomanagementplan, kunnen zij de financiële gevolgen van datadiefstal en ICT-storingen beperken. Sommige bestaande verzekeringen bieden al deeloplossingen, maar er zijn inmiddels ook diverse specifieke cyberpolissen op de markt.

Dat stelt Aon in de Whitepaper ‘Cyberrisico’s onder controle? Risicomanagement in het digitale tijdperk’. Bedrijven en overheid worden steeds afhankelijker van de vertrouwelijkheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van informatie. Door digitale inbraken of technische problemen ontstaat hierin een steeds groter risico. Met name de mogelijkheden tot beheersen en bestrijden van (financiële) risico’s zijn bij veel organisaties onvoldoende bekend, stelt Aon. 



Niet alleen een ICT-vraagstuk
Digitale problemen beginnen vaak als ICT-vraagstuk, maar steeds vaker komt ook de bedrijfscontinuïteit en het imago in het geding. Uit onderzoek van TNO blijkt dat cybercrime de Nederlandse samenleving jaarlijks ten minste tien miljard euro kost, waarvan circa driekwart voor rekening komt van het bedrijfsleven. Met een betere beheersing van de risico’s kan veel geld worden bespaard. Aon adviseert organisaties de cyberrisico’s die zij lopen te analyseren, waar mogelijk te beheersen en te bestrijden met structureel risico- en crisismanagement. 

Controle verzekeringsportefeuille

Hoe goed organisaties hun ICT-systemen ook beveiligen, 100 procent veiligheid is niet haalbaar. Toch hoeft een incident niet te betekenen dat de bedrijfsvoering tijdelijk of definitief stil komt te liggen. Peter Hartman, Managing Director Innovation bij Aon Risk Solutions en een van de auteurs van de whitepaper, adviseert organisaties daarom te onderzoeken in hoeverre zij naast andere beheersmaatregelen met (bestaande) verzekeringen de mogelijke schade kunnen beperken.
"Diverse verzekeraars bieden cyberverzekeringen aan," zegt Hartman. "Deze zijn echter vooral geschikt voor organisaties die al in belangrijke mate zich tegen de risico’s hebben beschermd. Daarnaast kunnen bestaande bedrijfsverzekeringen de risico’s, in ieder geval gedeeltelijk, afdekken. Door een individuele risico-inventarisatie kan een cyberrisicoprofiel worden opgesteld. Op basis hiervan kan worden vastgesteld welke risico's beperkt kunnen worden en welke restrisico's verzekerd dienen te worden."
Hartman adviseert organisaties de bestaande verzekeringsportefeuille goed te bestuderen. "Sommige verzekeraars sluiten dekking tegen bepaalde risico’s uit. Soms zijn zij echter wel bereid om uitgebreidere dekking te bespreken of een verzekering op maat samen te stellen." 

Inrichting cyberrisicomanagementsysteem
Aon wijst organisaties er in de whitepaper verder op dat verzekeren alleen niet voldoende is. Een cyberrisicomanagementsysteem helpt de risico’s in te schatten en zorgt ervoor dat organisaties voorbereid zijn als er toch iets mis gaat. Daarin moet ook aandacht zijn voor de verdeling van taken en verantwoordelijkheden, stelt Hartman. "Cyberrisico’s zijn niet de verantwoordelijkheid van de afdeling ICT of security alleen. Het betreft een verantwoordelijkheid voor heel de organisatie, maar begint bij de directiekamer."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eerste generatie BYOD-medewerkers gevaar voor organisatie
 Advocatenkantoren schieten tekort in controle informatiebeveiliging
 Beveiliging van smartphones en tablets bij de overheid blijft achter
 Privacy blijft achilleshiel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Ziekenhuizen schieten tekort op digitale toegankelijkheid
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
meer top 10