zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfsleven ziet Leven Lang Leren als middel loopbaanontwikkeling

15 juni 2012 - Leven Lang Leren gaat uit van de gedachte dat mensen zich hun hele leven blijven -en moeten - ontwikkelen; op de werkvloer, thuis en in de samenleving. Driekwart van de grotere bedrijven in Nederland geeft aan dat Leven Lang Leren vooral tot doel heeft om de doorstroom van personeel te bevorderen. Dat blijkt uit multiclient onderzoek in opdracht van CINOP onder 452 HR-managers.

Leven Lang Leren is al langer een bekend begrip bij HR-managers in het bedrijfsleven. In 2011 geeft 51 procent aan (zeer) goed op de hoogte te zijn van dit onderwerp. Waarbij, net als in 2010, de bekendheid in de zorgsector het best ontwikkeld is (31 procent goed, 39 procent zeer goed bekend) gevolgd door de non-profit en de overheid. In de industrie is de bekendheid met Leven Lang Leren minder groot (31 procent is hier niet of nauwelijks mee bekend). 



Loopbaanontwikkeling veruit het belangrijkste doel

Gevraagd naar de belangrijkste doelen van een Leven Lang Leren noemt 75 procent van alle organisaties loopbaanontwikkeling als belangrijkste doel. Dit betreft onder andere de doorstroom van personeel. 58 procent noemt arbeidsmarktmobiliteit als belangrijkste doel en 54 procent ziet Leven Lang Leren als middel om de arbeidsproductiviteit te verhogen. Doelen die amper worden genoemd zijn het motiveren van personeel (zes procent), bijblijven (drie procent) en persoonlijke ontwikkeling (twee procent). CINOP manager Marja van den Dungen: "Doorstroom van personeel door opscholing is een goed instrument voor het creëren van mogelijkheden voor instroom aan de onderkant en leidt tot goede kansen voor doorgroei aan de bovenkant, bijvoorbeeld van mbo- naar hbo-functies." 

Leren vooral gericht op huidige functies en direct werk

Waar gaat dan 'het leren' over binnen grotere bedrijven en organisaties? 69 procent van de respondenten geeft aan dat de leercultuur gericht is op de huidige functies en de directe werkzaamheden van het personeel. Bij meer dan de helft gaat het over het verbeteren van de werkprocessen (53 procent) en de brede inzetbaarheid van medewerkers (52 procent). Binnen de overheid is het laatste facet overigens het belangrijkste (74 procent). Van den Dungen: "Ook interessant is het onderzoek door CINOP naar leercultuur in het mkb in opdracht van MKB Nederland (2012). Het overgrote deel van mkb-bedrijven onderkent het belang van leren door hun medewerkers. Het leren is echter vaak nog ad hoc en als het al plaatsvindt, is het vooral gericht op huidige werkprocessen en het directe functioneren en nog niet op interne of duurzame inzetbaarheid." 

Lichte groei organisaties die expliciet werken aan Leven Lang Leren

Op de vraag of Leven Lang Leren (expliciet) op de HR agenda staat voor de komende twee jaar blijven de respondenten positief. We zien een groei van het percentage organisaties waar het HR beleid daadwerkelijk in het teken staat van Leven Lang Leren (van 28 procent naar 36 procent). Als we kijken naar bestedingen zijn deze cijfers lager. Gemiddeld ligt het percentage van de opleidingsbestedingen dat naar Leven Lang Leren gaat op 24 procent. Een vijfde van de organisaties geeft aan helemaal geen geld te besteden in het kader van Leven Lang Leren.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 
 
 
reacties
 
rob van damme  |   | 
15-06-2012
 | 
08:22 uur
de slogan van de Universiteit Antwerpen = 'leren is leven' maar kan je naar analogie van 'vorm is leegte - leegte is vorm' ook omdraaien => 'leven is leren' :-)
Lienke  |   | 
15-06-2012
 | 
09:06 uur
Zonder leren sta je stil, stilstand is achteruitgang, achtergang is dood.
Leve leren!


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
meer top 10