zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien manieren om van klagers optimisten te maken

26 maart 2003 - Is één van uw medewerkers een typische, notoire klager? Iemand die altijd wat te zeuren heeft en steeds naar u of anderen kijkt om problemen op te lossen? Doe er wat aan!

Hieronder een tiental suggesties hoe u van een klager een optimist kunt maken.



1. Vertel klagers dat ze klagen
De meeste klagers hebben van zichzelf niet door dat ze steeds klagen. Vertel het ze.

2. Vraag klagers om hun klacht om te zetten in een duidelijk verzoek?
Klagen is de 'easy way'. Vraag de klager wenst en raad hem aan actie te nemen of zijn mond te houden.

3. Vraag klagers om zich positief op te stellen tegenover u
U hoeft klagerig gedrag niet te accepteren. U kunt gerust een positieve houding vragen.

4. Ga na wat de klager écht dwars zit
Klagen is meestal een symptoom van een dieperliggend probleem.

5. Benadruk de positieve aspecten
Praat niet mee met de klager, maar benadruk de positieve aspecten. Bij gebrek aan herkenning gaat de klager óf met u mee óf hij druipt af.

6. Stop zelf met klagen
Klagen roept klagen op. Stop ermee en anderen stoppen er ook mee.

7. Vertel mensen dat u niet goed met klachten om kunt gaan
Zeg dat u liever over dingen praat waarover de ander enthousiast is.

8. Ga om met positieve mensen
De klagers zijn dan in de minderheid en veranderen vanzelf óf laten zich niet meer zien.

9. Vraag wat de klager zelf zou doen
Zet de klager voor het blok: hoe zou je het zelf aanpakken.

10. Doe verbaasd als iemand gaat klagen
'Waarom ben je opeens zo negatief, zo ken ik je helemaal niet!'

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10