De voorwaarden voor een succesvol loyaliteitsprogramma
25 maart 2003 -
Hoe loyaal is een klant van de Albert Heijn als hij ook pasjes van de Konmar en Edah in zijn portemonnee heeft zitten? Niet dus.
Loyaliteitsprogramma's verliezen aan kracht, meldt Marketing Online.
Albert Heijn, Douwe Egberts en Shell Loyaliteit van klanten is al enige jaren de heilige graal voor marketeers. Van autofabrikant tot retailer, iedere aanbieder wil die klantloyaliteit maximaliseren. Loyaliteitsprogramma's zijn niet van gisteren. In Engeland begonnen ze er al mee in de jaren zestig, met de zogenaamde Green Shield Stamps, spaarzegels waarmee je gratis boodschappen kon scoren. Zo hou je de grijpgrage klanten loyaal, is de achterliggende gedachte. Nederland kent al lang de spaarzegels van Albert Heijn, Douwe Egberts en Shell.
Voorwaarden voor een goed loyaliteitsprogramma Wil een loyaliteitsprogramma tegenwoordig nog slagen dan is belangrijk dat het gewenste consumentengedrag op een meetbare manier wordt vastgesteld: willen we dat de klant vaker langskomt, willen we zijn gemiddelde aankoopbedrag per bezoek verhogen? Het loyaliteitsprogramma moet vervolgens heel zichtbaar voor de doelgroep zijn, het moet eenvoudig te begrijpen zijn, het moet waarde toevoegen en vooral, het moet betrouwbaar zijn.
Bron:Marketing Online