zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waarom kansloze projecten toch worden voortgezet

19 maart 2003 - Niet zelden worden projecten opgestart in organisaties, die al snel niet levensvatbaar blijken te zijn. Toch houden ten dode opgeschreven projecten vaak lang stand. Philips had de CD-I, Laurus had de Konmar, KPN destijds Videotext.

En zo zijn er tal van andere kleine en grote projecten, ook interne zoals grootschalige software-implementaties.



Geestdriftige promotor
Isabelle Royer poogt in de Harvard Business Review de oorzaken te achterhalen van mislukkende projecten die toch koppig worden volgehouden, tegen beter weten en de markt in. Een belangrijke oorzaak waarom dit gebeurt, is een geestdriftige promotor die door het vuur gaat voor zijn 'kindje' (in bovenstaande voorbeelden respctievelijk: Jan Timmer, Ole van der Straaten en Paul Smits). Door hun enthousiasme worden zij blind voor kritiek.

Advocaat van de duivel
Dat kost de bedrijfswereld miljarden die volgens Royer met enkele doeltreffende voorzorgen kunnen bespaard worden. Projectteams mogen nooit uitsluitend enthousiastelingen tellen, maar ook sceptici die al eens de advocaat van de duivel durven spelen. Geregelde evaluatiemeetings met het management vormen een tweede voorzorgsmaatregel.


Bron: Harvard Business Review
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10