zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Denkhoeden bevorderen denkproces tijdens brainstormsessies

4 mei 2012 - Meestal worden de Zes Denkhoeden, die de Britse psycholoog Edward de Bono bedacht, gebruikt tijdens rollenspellen. Kort geleden experimenteerde Carla van den Bos van Vergaderen doe je zo! ermee in de uitwerkfase van een brainstormsessie. Het werkte verrassend goed.

In de Nederlands Wikipedia staat over de Zes Denkhoeden: 'Het denkproces wordt geanalyseerd, afgebroken en opgesplitst in verschillende denkrollen, die door denkhoeden worden voorgesteld.' Deze techniek kan ook in een vergadering gebruikt worden. Elke deelnemer speelt dan de rol die bij de denkhoed hoort:


- De blauwe hoed: de voorzitter.
- De witte denkhoed: maagdelijk wit denken, in de vorm van feiten,
cijfers en informatie.
- De rode denkhoed: een 'rood waas' voor de ogen, in de vorm van emoties en gevoelsoordelen, alsmede vermoedens en ingevingen (intuïtie).
- De zwarte denkhoed: de 'advocaat van de duivel', negatieve beoordeling; waarom iets 'niet' zal functioneren.
- De gele denkhoed: zonneschijn, helderheid en optimisme: positieve beoordeling, constructieve bijdragen, opsporen van kansen (opportunisme).
- De groene denkhoed: vruchtbaarheid: creativiteit, zaden die ontkiemen en tot wasdom komen, beweging, provocatie.
- De blauwe denkhoed: afstandelijkheid en controle: de dirigent van het denken, denken over denken. ' 

Het brainstormproces

Het brainstormproces bestaat uit het zo precies mogelijk omschrijven van het onderwerp: – het verzinnen van ideeën, zonder daarbij te denken aan kritiek, toepasbaarheid, onmogelijkheden en dergelijk;
– het ordenen van de ideeën. Vergelijkbare ideeën worden bij elkaar gezet en als één idee uitgewerkt;
– het kiezen van één of meerdere ideeën om uit te werken;
– het uitwerken van de ideeën. Pas nu wordt gekeken naar toepasbaarheid, de randvoorwaarden, de positieve en negatieve gevolgen. 

De Denkhoeden in de uitwerkfase
Door in de uitwerkfase van een brainstorm te werken met de Denkhoeden krijgt de groep heel snel alle kritiek en alle voor- en nadelen van het idee bij elkaar. Iedereen zet alle gekleurde hoeden op en leeft zich in op dat aspect van het denkproces. De deelnemers schrijven op aparte post-its alles wat bij hen op komt als ze een denkhoed op
hebben. Het wisselen van de hoeden gebeurt snel, zodat het denkproces niet stil valt. 

Extra en snelle brainstormronde

Het werken in deze fase met de Denkhoeden zorgt voor een extra brainstormronde over de gekozen ideeën, nu echter op het niveau van toepasbaarheid. Omdat iedereen elke hoed op heeft gehad ziet niemand alleen de negatieve of positieve gevolgen.  

Positieve sfeer

De verschillende post-its kunnen bij elkaar gebracht worden en gebruikt bij de verdere uitwerking van de gekozen ideeën. Door deze methode te gebruiken aan het begin van de uitwerkfase gaat het kritiek leveren heel snel. Een ander voordeel is dat iedereen in een heel positieve en vrolijke stemming begint met concrete plannen te maken voor de gekozen ideeën. Een aanrader dus!

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie tips voor een succesvolle brainstorm
 Staat groepsdynamiek innovatie in de weg?
 Samen brainstormen werkt niet bij complexe problemen
 Zeven regels voor een geslaagde brainstorm
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10