zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht tips om foute humor te voorkomen

25 april 2012 - Zorgvuldig en doelmatig gebruik van humor is een sterke troef van een manager, maar niet elke manager is een stand-upcomedian. Soms kan humor op het werk het verkeerde effect hebben. Ongepaste humor kan het vertrouwen zelfs ernstig schaden, zo stelt managementconsulent Mike Myatt op Forbes. 6Minutes.be vertaalde.

Als leidinggevende is het makkelijk om de lachers op uw hand te krijgen, daar staat uw positie wel garant voor. Juist daarom is het zo belangrijk om onderscheid te maken tussen een afkeurend gegniffel en een oprechte glimlach. Goede humor kan mensen dichter bij elkaar brengen, misplaatste humor kan relaties voorgoed beschadigen. Humor is dus een tweesnijdend zwaard. U kan er moeilijke en hachelijke situaties in uw voordeel mee ombuigen en een goede grap kan de spanning breken. Misplaatste humor kan daarentegen flinke schade aanrichten. Die kan beledigend en intimiderend werken, zorgen voor verwarring of arrogant overkomen. 



Lachen om uzelf
Een belangrijk kenmerk van goede leiders of managers is dat zij voldoende zelfvertrouwen hebben om om zichzelf te lachen. Managers kunnen hun leiderschap verstevigen door authentieke, zelfrelativerende humor. 

Humor op de werkvloer
Bij deze een paar vuistregels voor het gebruik van humor op de werkvloer: 

1. Laat geen verwarring ontstaan tussen uw rol als manager en uw rol als stand-up comedian. U bent in de eerste plaats leidinggevende. 

2. Humor is geen excuus voor onaanvaardbaar gedrag. Racisme, seksisme en andere vormen van discriminerend gedrag worden niet acceptabel omdat u er een sausje flauwe humor overheen gooit. 

3. Gebruik humor om mensen er bovenop te helpen, niet om hen de grond in te boren. Lach niet om uw medewerkers, maar lach samen met hen. 

4. Gebruik humor om mensen op hun gemak te stellen, om hen een goed gevoel te geven en niet om hen in een moeilijk of lastig parket te brengen. 

5. Forceer niets. Als u te hard probeert om grappig te zijn, zal de humor iedereen ontgaan. 

6. Maak alleen een ‘practical joke’ als de persoon waar het om gaat dit soort dingen ook leuk en prettig vindt. 

7. Gebruik geen humor om iemand uit te sluiten, wel om iemand erbij te betrekken, om het ijs te breken. 

8. Sarcasme is geen vrijbrief om iemand te kleineren. Zeggen ‘het was maar een grapje’ is een flauw en onaanvaardbaar excuus.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Managen complexiteit cloudomgeving ontstijgt menselijke capaciteiten
 Slechts 25 procent van de investeerders heeft vertrouwen in digitale strategieën van banken
 Een op zeven rokers wil algeheel rookverbod
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Collega’s meest bepalend voor geluk op de werkvloer
 Vrouwen, groentjes en managers het meest in de maling genomen
 Ook kantoorhumor is onderhevig aan trends
 Manager lacht het hardst om Britse humor
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Een op zeven rokers wil algeheel rookverbod (1) 
Nederlandse CEO AEX-fonds verdiende in 2017 gemiddeld 3,6 miljoen euro (1) 
Onbekend maakt onbemind (2) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
meer top 10