zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht tips om foute humor te voorkomen

25 april 2012 - Zorgvuldig en doelmatig gebruik van humor is een sterke troef van een manager, maar niet elke manager is een stand-upcomedian. Soms kan humor op het werk het verkeerde effect hebben. Ongepaste humor kan het vertrouwen zelfs ernstig schaden, zo stelt managementconsulent Mike Myatt op Forbes. 6Minutes.be vertaalde.

Als leidinggevende is het makkelijk om de lachers op uw hand te krijgen, daar staat uw positie wel garant voor. Juist daarom is het zo belangrijk om onderscheid te maken tussen een afkeurend gegniffel en een oprechte glimlach. Goede humor kan mensen dichter bij elkaar brengen, misplaatste humor kan relaties voorgoed beschadigen. Humor is dus een tweesnijdend zwaard. U kan er moeilijke en hachelijke situaties in uw voordeel mee ombuigen en een goede grap kan de spanning breken. Misplaatste humor kan daarentegen flinke schade aanrichten. Die kan beledigend en intimiderend werken, zorgen voor verwarring of arrogant overkomen. 



Lachen om uzelf
Een belangrijk kenmerk van goede leiders of managers is dat zij voldoende zelfvertrouwen hebben om om zichzelf te lachen. Managers kunnen hun leiderschap verstevigen door authentieke, zelfrelativerende humor. 

Humor op de werkvloer
Bij deze een paar vuistregels voor het gebruik van humor op de werkvloer: 

1. Laat geen verwarring ontstaan tussen uw rol als manager en uw rol als stand-up comedian. U bent in de eerste plaats leidinggevende. 

2. Humor is geen excuus voor onaanvaardbaar gedrag. Racisme, seksisme en andere vormen van discriminerend gedrag worden niet acceptabel omdat u er een sausje flauwe humor overheen gooit. 

3. Gebruik humor om mensen er bovenop te helpen, niet om hen de grond in te boren. Lach niet om uw medewerkers, maar lach samen met hen. 

4. Gebruik humor om mensen op hun gemak te stellen, om hen een goed gevoel te geven en niet om hen in een moeilijk of lastig parket te brengen. 

5. Forceer niets. Als u te hard probeert om grappig te zijn, zal de humor iedereen ontgaan. 

6. Maak alleen een ‘practical joke’ als de persoon waar het om gaat dit soort dingen ook leuk en prettig vindt. 

7. Gebruik geen humor om iemand uit te sluiten, wel om iemand erbij te betrekken, om het ijs te breken. 

8. Sarcasme is geen vrijbrief om iemand te kleineren. Zeggen ‘het was maar een grapje’ is een flauw en onaanvaardbaar excuus.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
 Drie plus- en minpunten van een zakelijke prepaid creditcard
 Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Collega’s meest bepalend voor geluk op de werkvloer
 Vrouwen, groentjes en managers het meest in de maling genomen
 Ook kantoorhumor is onderhevig aan trends
 Manager lacht het hardst om Britse humor
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Hoe maak je geweldige onderwerpregels: 40 voorbeelden [white paper]
In dit document van Spotler vind je een verzameling van 40 succesvolle onderwerpregels. Ook geven we do's en don'ts van onderwerpregels en uitleg hoe je deze het beste kunt testen. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
Belasting en kerstpakketten: hoe zit dit precies voor de ondernemer
reacties
Marketeers besteden video steeds meer uit (1) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (1) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (1) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
Wereldwijde faillissementen stijgen nog sneller dan verwacht (1) 
De kater na carnaval: feestvierders nemen vrije dagen op  (1) 
top10
De meest populaire werkgevers per provincie
De top tien startups waar talent wil werken
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Marketeers besteden video steeds meer uit
CISO’s worstelen met beveiligingsbudget en minder vaardig personeel
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
Zorgmedewerkers zien al twee jaar geen verbetering in ICT-voorzieningen
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Optimaliseer de software supply chain voor meer succes
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
meer top 10