zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht tips om foute humor te voorkomen

25 april 2012 - Zorgvuldig en doelmatig gebruik van humor is een sterke troef van een manager, maar niet elke manager is een stand-upcomedian. Soms kan humor op het werk het verkeerde effect hebben. Ongepaste humor kan het vertrouwen zelfs ernstig schaden, zo stelt managementconsulent Mike Myatt op Forbes. 6Minutes.be vertaalde.

Als leidinggevende is het makkelijk om de lachers op uw hand te krijgen, daar staat uw positie wel garant voor. Juist daarom is het zo belangrijk om onderscheid te maken tussen een afkeurend gegniffel en een oprechte glimlach. Goede humor kan mensen dichter bij elkaar brengen, misplaatste humor kan relaties voorgoed beschadigen. Humor is dus een tweesnijdend zwaard. U kan er moeilijke en hachelijke situaties in uw voordeel mee ombuigen en een goede grap kan de spanning breken. Misplaatste humor kan daarentegen flinke schade aanrichten. Die kan beledigend en intimiderend werken, zorgen voor verwarring of arrogant overkomen. 



Lachen om uzelf
Een belangrijk kenmerk van goede leiders of managers is dat zij voldoende zelfvertrouwen hebben om om zichzelf te lachen. Managers kunnen hun leiderschap verstevigen door authentieke, zelfrelativerende humor. 

Humor op de werkvloer
Bij deze een paar vuistregels voor het gebruik van humor op de werkvloer: 

1. Laat geen verwarring ontstaan tussen uw rol als manager en uw rol als stand-up comedian. U bent in de eerste plaats leidinggevende. 

2. Humor is geen excuus voor onaanvaardbaar gedrag. Racisme, seksisme en andere vormen van discriminerend gedrag worden niet acceptabel omdat u er een sausje flauwe humor overheen gooit. 

3. Gebruik humor om mensen er bovenop te helpen, niet om hen de grond in te boren. Lach niet om uw medewerkers, maar lach samen met hen. 

4. Gebruik humor om mensen op hun gemak te stellen, om hen een goed gevoel te geven en niet om hen in een moeilijk of lastig parket te brengen. 

5. Forceer niets. Als u te hard probeert om grappig te zijn, zal de humor iedereen ontgaan. 

6. Maak alleen een ‘practical joke’ als de persoon waar het om gaat dit soort dingen ook leuk en prettig vindt. 

7. Gebruik geen humor om iemand uit te sluiten, wel om iemand erbij te betrekken, om het ijs te breken. 

8. Sarcasme is geen vrijbrief om iemand te kleineren. Zeggen ‘het was maar een grapje’ is een flauw en onaanvaardbaar excuus.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Collega’s meest bepalend voor geluk op de werkvloer
 Vrouwen, groentjes en managers het meest in de maling genomen
 Ook kantoorhumor is onderhevig aan trends
 Manager lacht het hardst om Britse humor
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10