zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumerization of IT: gedogen, verbieden of omarmen?

5 april 2012 - Op iedere nieuwe ontwikkeling binnen de IT, wordt vrijwel direct een label geplakt. Zo ook bij de ‘Consumerization of IT’. Rob Christ, Vice President en Managing Director Proact Managed Cloud Services: "De macht verschuift naar de eindgebruiker. Een voorbeeld van de veranderde machtsbalans tussen IT en medewerker is het gebruik van apps als Dropbox."Als ik tijdens seminars vraag wie dit gebruikt, steekt zeker 80 procent de hand op. Als ik vraag of zij hiervoor toestemming hebben van IT, blijft het stil." 

Content die binnen organisaties gecreëerd wordt, wordt niet voor de lol ontwikkeld. Medewerkers willen dit delen met anderen, ze moeten samen aan een document kunnen werken en zoeken hiervoor een eenvoudige tool. De traditionele manier om content te delen is met een home-, groep-, of company-shares via file servers of NAS storage. Christ: "Voor het opslaan van documenten is dit een prima oplossing, maar medewerkers zien al gauw door de bomen het bos niet meer wanneer zij content onderling willen delen. Daarnaast worden er document managementsystemen geïmplementeerd die een SharePoint-achtige omgeving bieden, maar over het algemeen erg gebruiksonvriendelijk zijn en niet alle functies omvatten die nodig zijn. In het verleden zou dit hooguit leiden tot wat morrende collega’s die met frisse tegenzin de beschikbare tools inzetten. Vandaag de dag gaan zij op zoek naar een beter alternatief en omzeilen zo nodig corporate IT." 



Hoofdpijndossiers
Apps als Dropbox zijn hoofdpijndossiers voor IT. Zij weten dat medewerkers dit soort tools gebruiken, maar toch speelt dit zich volledig buiten hun gezichtsveld af. Ze hebben vaak geen antwoord en dus wordt het meestal min of meer gedoogd. "Het is een enorm risico voor de onderneming want dergelijke apps voldoen niet aan de eisen die ondernemingen stellen ten aanzien van beveiliging, delivery en ownership van de content," aldus Christ. 

Wat wil de medewerker?
IT-afdelingen zouden eigenlijk het delen van content weer onder controle moeten krijgen. Niet door weer terug te vallen in de oude gewoonte door ingewikkelde systemen te introduceren, maar juist door goed te kijken naar wat de medewerker wil. Christ: "Content moet via ieder device snel en laagdrempelig kunnen worden gedeeld en data moet automatisch gesynchroniseerd worden in de cloud. De opkomst van de private cloud maakt het mogelijk om dit op een veiligere manier te doen. Een consument maakt zich minder zorgen over beveiliging of backup. Voor ondernemingen daarentegen is het cruciaal dat er SLA’s verbonden worden aan de dienst die geboden wordt. Met andere woorden: wordt er geboden wat de leverancier belooft, waar wordt de data opgeslagen en welke garanties worden er afgegeven ten aanzien van security en backup. Consumerization of IT is een zege voor de onderneming, al heeft nog niet iedereen dit door. Organisaties die deze kansen weten te benutten, zonder afbreuk te doen aan het eigen IT-beleid, verhogen de productiviteit en de tevredenheid van medewerkers. Noem het maar de Business-fication van consumer apps."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
  Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
 Vijf manieren waarop digitalisering M&A transformeert
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Werkplek bestaat binnen zeven jaar volledig uit privé apparaten'
 Zes mythes over de ‘Consumerization of IT’
 Wereldwijd onderzoek ontkracht fabels over Consumerization of IT
 Impact consumententechnologie op IT-organisatie te groot om te negeren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
Alles wat je als een zelfstandige ondernemer moet regelen
reacties
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
top10
Terugkeer naar kantoor zou geen stap terug moeten betekenen voor transformatie
Bedrijven in de vitale sector moeten mensen centraal stellen in hun beveiligingsstrategie
Global Wealth Report 2021 van Allianz: Sparen van thuis
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden
Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
meer top 10