zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgevers en werknemers kunnen elkaar online niet vinden

8 februari 2012 - Werkgevers en werknemers hebben moeite elkaar online te vinden op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Deze intransparantie heeft verschillende oorzaken, onder andere een te afwachtende houding van zowel werkgevers als werknemers.

Uit het onderzoek blijkt dat zowel werkgevers als werknemers een afwachtende houding hebben als het gaat om het online zoekgedrag. Beide geven er de voorkeur aan gevonden te worden in plaats van actief op zoek te gaan naar de perfecte kandidaat of de perfecte baan. "Een beetje als schieten met een kanon op een mug," aldus Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. "In de zoektocht naar talent kan de werkgever die weet hoe hij die ene perfecte kandidaat kan bereiken, echt het verschil maken." 



Werkloosheid en toch tekort aan personeel

Ondanks de huidige werkloosheid is er tegelijkertijd sprake van schaarste aan ‘the right man for the job’. Er zijn nog steeds specifieke sectoren met een groot aantal moeilijk vervulbare vacatures. Te denken valt hierbij aan de ICT-, zorg- en technieksector. Het gaat niet alleen om kwantitatieve mismatches, ook kwalitatief sluiten vraag en aanbod op de arbeidsmarkt niet altijd naadloos aan. 

Eenzijdig zoekgedrag
Werknemers maken bij het online zoeken naar een baan voornamelijk gebruik van maar één oriëntatiebron of internetsite. Vaak kiezen ze uitsluitend voor een zoekmachine, zoals Google.nl of een jobagent. Deze maken zij aan bij werkgevers- en vacaturesites evenals jobaggregators, waardoor periodiek de nieuwste vacatures in hun mailbox binnenlopen. De werkzoekende wordt pas actief als er een interessante vacature binnenkomt. Deze afwachtende manier van zoeken leidt ertoe dat lang niet altijd de perfecte vacature wordt gevonden. Uit het onderzoek blijkt dat werkzoekenden vaak over onvoldoende vaardigheden beschikken in het kiezen van de juiste zoektermen. Zij blijven vaak hangen in een algemene website en een vaste zoekterm, terwijl het verstandig zou zijn ook nichesites in te zetten en met synoniemen en andere trefwoorden te zoeken. Sommigen zorgen daarnaast voor het uploaden van hun CV bij vacaturebanken en het bijwerken van hun LinkedIn en Facebookpagina. Maar daar blijft het veelal bij. 

Post & Pray

Werkgevers vertonen vergelijkbaar afwachtend gedrag. Zij plaatsen hun vacatures op de eigen site of de recruitmentsite en wachten vervolgens af wie er zal reageren. In vaktermen wordt dit ook wel het ‘Post & Pray’ principe genoemd. Het ontbreekt werkgevers vaak aan tijd en expertise om het zoeken naar kandidaten effectief aan te pakken. 

Inzicht in zoekgedrag belangrijk

Manola van Diest: "Belangrijk bij alle arbeidsmarktcommunicatie is dat de werkgever een goed inzicht heeft in hoe de andere partij zich oriënteert op de arbeidsmarkt. Inzicht in het zoekgedrag van de kandidaat en de beschikbaarheid van middelen en media om hem te bereiken zijn van doorslaggevende waarde in de zoektocht naar de juiste kandidaat. Hierbij geldt het credo: je moet elkaar kennen om elkaar te kunnen vinden."

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aanhoudende krimp op financiële arbeidsmarkt
 Kenniscrisis is nijpend, technici nauwelijks te vinden
 Arbeidsmarkt 2012: mismatch tussen vraag en aanbod van talent
 Hoogopgeleiden weer actiever op zoek naar nieuwe baan
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
8-02-2012
 | 
10:06 uur
Inderdaad wordt de kracht van de sociale media door de addicts van deze media zwaar overschat.
Van de bestaande media is er geen een echt geschikt om contact te leggen tussen werkgever en werknemer en zeker niet om elkaar te kunnen vinden.
Daarom rollen wij momenteel agamedes uit waarbij werknemers én werkgevers e-portfolio's kunnen aanmaken met daarop relevante gegevens. Bedrijven kunnen met toekomstige, actuele en oud- medewerkers linken en omgekeerd.
Werkzoekenden krijgen inzicht in bedrijven omdat scores op waardering door medewerkers, klanten en de maatschappij beschikbaar en zichtbaar zijn. Arbeidsorganisaties krijgen inzicht in talenten, competenties en persoonlijkheid van mensen.
Beide partijen op de arbeidsmarkt bieden zich zo transparant aan, compleet met beoordelingen door anderen.
astrid van rie  |   | 
15-02-2012
 | 
06:50 uur
ad de beer, waar kan ik dit raadplegen? Als het transparant is , werkt het zonder lidmaatschap. En vanuit welk nobel doel wordt het op gezet?
Daan Slütter  |   | 
14-03-2012
 | 
11:29 uur
De resultaten uit dit onderzoek bevreemden mij in het geheel niet. Een werkgever die op zoek wil naar personeel kan momenteel vrijwel alleen een vacature plaatsen of een uitzendbureau inschakelen.
Om werkgevers een eenvoudiger en sneller alternatief te bieden hebben wij 6 maanden geleden 4 minutes opgericht. Hiermee kan de werkgever zonder in te loggen (en dus zonder een abonnement af te sluiten) eenvoudig de perfecte medewerker zoeken en gratis uitnodigen voor een gesprek. Pas zodra de kandidaat een baan aangeboden wordt, moet er door de werkgever betaalt worden.
Ad de Beer  |   | 
30-05-2012
 | 
19:43 uur
Linkedin gaat aan spam en reclame ten onder. Specifieke social media zullen de rol overnemen, met daarin betrouwbare data van werkzoekenden.
Thema kerstpakketten  |   | 
30-05-2012
 | 
16:41 uur
Linkedin zal een steeds grotere rol spelen verwacht ik. Daarnaast is het zaak om in de vacature omschrijving duidelijk te zeggen wat je als werkgever hebt te bieden. Ook welk salaris de werknemer kan verwachten...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10