zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

ICT-bedrijven moeten specialiseren om te overleven

3 maart 2003 - Het bedrijfsleven heeft in de tweede helft van de jaren negentig voor miljarden en miljarden dollars aan ICT ingeslagen. En is nu boos en teleurgesteld omdat de kollossale investeringen niet hebben opgeleverd wat er van verwacht werd.

Daardoor heeft de ICT-sector flinke imago-schade opgelopen.



Klanten zijn kritischer geworden
Uiteindelijk zal de markt voor ICT wel weer aantrekken, maar klanten zullen zich heel anders gaan opstellen dan voorheen. Dat stellen de McKinsey-adviseurs James Manyika en Michael Nevens in Holland Management Review. Afnemers, 'sadder and wiser' geworden door de verspilling waartoe zij zich de afgelopen jaren hebben laten verleiden, zullen veel kritischer zijn, veel harder onderhandelen, veel duidelijker willen zien wat ze voor hun geld krijgen.

Specialisatie is noodzakelijk
Dit betekent dat ICT-leveranciers de komende jaren voor ingrijpende veranderingen staan. Hun parool dient te zijn: specialisatie, zodat zij hun afnemers veel gerichter kunnen leveren wat zij nodig hebben om waarde uit ICT te kunnen halen. De komende acht à tien jaar zullen ICT-aanbieders die een rol van betekenis willen blijven spelen gemiddeld minstens de helft van hun huidige activiteitenportefeuille moeten afstoten, voorspellen de auteurs.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
 De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
 Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
Cadeaus zonder stekker populair met feestdagen (1) 
Telefonische bereikbaarheid organisaties is verslechterd (1) 
'Noodzaak vrouwenquotum is om te huilen' (1) 
Bellen en videobellen via internet in de lift (1) 
HR te vaak aan de zijlijn bij transformatie naar agile organisatie (1) 
top10
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden
Videomeetings: stabiele videokwaliteit, persoonlijke bereikbaarheid en noise cancellation cruciaal
Een op vijf werkenden bang om door corona baan te verliezen
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie
Wildgroei psychologische dienstverlening leidt tot rommelige aanpak stressklachten
IoT: vijf stappen om operationele processen opnieuw vorm te geven en resultaten te verbeteren
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Zo voert u intieme gesprekken via het scherm
Cybercrime afgelopen jaar fors toegenomen
meer top 10