Response op DM-acties in VS valt met 50 procent terug
18 september 2001 -
Amerikaanse postorderbedrijven hebben na de aanslagen in New York en Washington de helft minder respons gekregen. Telemarketeers en postorderaars hebben hun activiteiten opgeschort in getroffen gebieden en zijn elders terughoudend.
Dit blijkt uit een uitvoerige analyse van de Amerikaanse branche-organisatie The DMA.
Tijdens andere crises, zoals de Golfoorlog, daalde response op dm-acties terug met tien tot dertig procent. De DMA verwacht dat na enige weken de verkopen weer toenemen. Uiteindelijk zullen de gevolgen afhankelijk zijn van de terugkeer van het consumentenvertrouwen, dat op 13 september het laagst was sinds acht jaar. Optimistische analisten verwachten positieve effecten van de financiële hulpplannen die de federale overheid New York heeft toegezegd.
The DMA adviseert zijn leden hun oplagen te beperken. Promotionele mailings zullen een vieze smaak in de mond achterlaten bij veel consumenten, waarschuwen experts. Ook telemarketeers krijgen het advies af te wachten totdat tv-zenders niet meer 24 uur per dag rampnieuws uitzenden. Of totdat de baseballwedstrijden weer beginnen.