zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Adverteerders meten het effect van reclame nauwelijks

18 februari 2003 - Een meerderheid van de grote Nederlandse adverteerders meet de effecten van reclamecampagnes niet. Dit blijkt uit een onderzoek van reclamebureau Hemels van der Hart Doublespace (h2d2) onder de top-500 Nederlandse adverteerders.

Te weinig budget en tijdgebrek worden als voornaamste redenen opgevoerd.



Geld- en tijdgebrek
De meeste adverteerders verklaren wel eens pretests, nulmetingen of effectmetingen uit te voeren, maar dit gebeurt niet consequent. Kosten vormen de grootste belemmering voor het meten van campagne-effecten. Een derde van de groep adverteerders die zelden of nooit effecten meet geeft aan dat gebrek aan budget effectmetingen in de weg staat. 20 procent geeft tijdgebrek als reden op om niet te bepalen wat het effect van campagnes is. Een andere genoemde reden is het ontbreken van een nulmeting.

ICT en Telecom meten het minst
Het meten van effecten verschilt per branche. Bedrijven in de informatietechnologie en de telecomsector voeren het minst vaak een effectmeting uit. Zakelijke dienstverleners en de not-for-profit-sector hechten veel meer belang aan effectmetingen.

Belangrijkste doel: naamsbekendheid
Het onderzoek toont verder aan dat de meeste adverteerders het verwerven van naamsbekendheid als voornaamste doel van reclamecampagnes zien, en niet het verhogen van de omzet. 37 procent van de top-500 van Nederlandse adverteerders gaf naamsbekendheid als belangrijkste doel op en 31 procent verwacht dat campagnes de omzet verhogen. Andere doelen zijn imagoverbetering (24 procent), respons (22 procent) en bereik (17 procent).

Onderzoeksresultaten online
De resultaten van het gehele onderzoek zijn hier te lezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10