zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Adverteerders meten het effect van reclame nauwelijks

18 februari 2003 - Een meerderheid van de grote Nederlandse adverteerders meet de effecten van reclamecampagnes niet. Dit blijkt uit een onderzoek van reclamebureau Hemels van der Hart Doublespace (h2d2) onder de top-500 Nederlandse adverteerders.

Te weinig budget en tijdgebrek worden als voornaamste redenen opgevoerd.



Geld- en tijdgebrek
De meeste adverteerders verklaren wel eens pretests, nulmetingen of effectmetingen uit te voeren, maar dit gebeurt niet consequent. Kosten vormen de grootste belemmering voor het meten van campagne-effecten. Een derde van de groep adverteerders die zelden of nooit effecten meet geeft aan dat gebrek aan budget effectmetingen in de weg staat. 20 procent geeft tijdgebrek als reden op om niet te bepalen wat het effect van campagnes is. Een andere genoemde reden is het ontbreken van een nulmeting.

ICT en Telecom meten het minst
Het meten van effecten verschilt per branche. Bedrijven in de informatietechnologie en de telecomsector voeren het minst vaak een effectmeting uit. Zakelijke dienstverleners en de not-for-profit-sector hechten veel meer belang aan effectmetingen.

Belangrijkste doel: naamsbekendheid
Het onderzoek toont verder aan dat de meeste adverteerders het verwerven van naamsbekendheid als voornaamste doel van reclamecampagnes zien, en niet het verhogen van de omzet. 37 procent van de top-500 van Nederlandse adverteerders gaf naamsbekendheid als belangrijkste doel op en 31 procent verwacht dat campagnes de omzet verhogen. Andere doelen zijn imagoverbetering (24 procent), respons (22 procent) en bereik (17 procent).

Onderzoeksresultaten online
De resultaten van het gehele onderzoek zijn hier te lezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Mind your data
 2018: het jaar van de verliezer
 Het aanwerven van het juiste talent en het belang van kandidaatervaring
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index  (1) 
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed (1) 
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (6) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
top10
Vijf zegeningen van een burn-out
Extreme beloning toppers in bedrijfsleven blijkt wederom mythe
Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
Nederlander met modaal inkomen ziet nettosalaris met bijna 50 euro stijgen
Sterke ontwikkeling cloud- en hostinggebruik in Nederland
Vijf tips om tijd te besparen met vliegen
Wie van het Europese talent wil in Eindhoven werken? Bijna niemand
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed
Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
meer top 10