zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Adverteerders meten het effect van reclame nauwelijks

18 februari 2003 - Een meerderheid van de grote Nederlandse adverteerders meet de effecten van reclamecampagnes niet. Dit blijkt uit een onderzoek van reclamebureau Hemels van der Hart Doublespace (h2d2) onder de top-500 Nederlandse adverteerders.

Te weinig budget en tijdgebrek worden als voornaamste redenen opgevoerd.



Geld- en tijdgebrek
De meeste adverteerders verklaren wel eens pretests, nulmetingen of effectmetingen uit te voeren, maar dit gebeurt niet consequent. Kosten vormen de grootste belemmering voor het meten van campagne-effecten. Een derde van de groep adverteerders die zelden of nooit effecten meet geeft aan dat gebrek aan budget effectmetingen in de weg staat. 20 procent geeft tijdgebrek als reden op om niet te bepalen wat het effect van campagnes is. Een andere genoemde reden is het ontbreken van een nulmeting.

ICT en Telecom meten het minst
Het meten van effecten verschilt per branche. Bedrijven in de informatietechnologie en de telecomsector voeren het minst vaak een effectmeting uit. Zakelijke dienstverleners en de not-for-profit-sector hechten veel meer belang aan effectmetingen.

Belangrijkste doel: naamsbekendheid
Het onderzoek toont verder aan dat de meeste adverteerders het verwerven van naamsbekendheid als voornaamste doel van reclamecampagnes zien, en niet het verhogen van de omzet. 37 procent van de top-500 van Nederlandse adverteerders gaf naamsbekendheid als belangrijkste doel op en 31 procent verwacht dat campagnes de omzet verhogen. Andere doelen zijn imagoverbetering (24 procent), respons (22 procent) en bereik (17 procent).

Onderzoeksresultaten online
De resultaten van het gehele onderzoek zijn hier te lezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vier HR-trends voor 2020
 Toename personeelskosten leidt tot hogere zorgkosten
 Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
Leiderschap in de digitale economie is een vak apart (3) 
top10
Hoe leuk moet je elkaar vinden om een goed team te zijn?
Leeftijd grootste obstakel voor Nederlanders in loopbaan
Leidinggevende is voorstander van zelfsturende teams
Zo krijgt u nog sneller betaald
De ervaringsrevolutie: we willen niet alleen kijken, maar ook participeren
Inclusiviteit nog lang niet overal vanzelfsprekend
Wintersport: 44 procent automobilisten vindt rijden in sneeuw eng
Vijf leidende technologietrends
Nederlanders bezorgd over de toekomst
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
meer top 10